کتاب تجوید سطح 1 pdf

سریعترین و کاربردی ترین شیوه یادگیری

امتیاز
5 / 3.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
رایگان
نظر شما چیست؟

کتاب تجوید سطح 1، سریع ترین و کاربردی ترین شیوه یادگیری تجوید سطح یک را به همراه آموزش دروس با شعر ارائه می دهد. این کتاب به قلم آمنه کیانی نگارش و توسط نشر مصطفی منتشر شده است.

معرفی کتاب تجوید سطح 1

کلمه ی تجوید از نظر لغوی مترادف کلمه ی «تحسین» به معنای «نیکـو گردانیـدن» و از نظـر اصـطلاحی عبـارت اسـت از «درست ادا نمودن هر حرف از نظرمخرج، صفات و احکام آن حرف».
در ایـن کتـاب بـا عنایـت بـاری تعـالی، قواعـد تجویـدی بـه ترتیـب کتـاب حلیةالقرآن، جلد اول، با رمزگذاری جهت تسریع یادگیری، تدوین شده و در انتهای کتاب، آموزش دروس تجوید، با شعر تقدیم علاقـه منـدان گردیده است. از این کتاب می توان با عنوان کتاب تجوید مقدماتی نیز یاد کرد.

خلاصه کتاب تجوید سطح 1

همان طور که می دانید، از اصلی ترین مباحث تجوید، تلفظ درست مخارج حروف هست. این کتاب، به آموزش تجوید با روشی نو به بیان این حروف پرداخته و با توجه به شکل حروف و رمزگذاری و دسته بندی کردن آن ها و همین طور با آوردن شعر مربوطه به تسریع و شیرین تر شدن آموزش و ماندگاری بیشتر مطالب در ذهن کمک شایانی کرده است.
کتاب تجوید سطح یک، در هفت درس با عناوین زیر به این مهم پرداخته است:
درس اول: آغـاز تـلاوت، درس دوم: مخارج حروف، حروف متمایز، درس سوم: صفات حروف، درس چهارم: احکام حروف، درس پنجم: احکام نون ساکن و تنوین، درس ششم: حکـام مـد و درس هفتم:وقف و ابتدا (از مباحث مهم و کلیدی قرآن است)
بعد از بیان معنای تجوید به بحث مخارج حروف، 10 حرف ویژه را به دو دسته پنج تایی (چاق و پرحجم) و (لاغر و کم حجم) تقسیم بندی کرده و گفته است که برای تلفظ حروف چاق همیشه دهان عمودی باز می شود و برای تلفظ حروف لاغر دهان افقی باز می شود و مباحث را این چنین برای قرآن آموز باز می کند تا در مدت خیلی کوتاه و سریع با تصویر سازی ذهنی حروف پرحجم رو به ذهن بسپارد یا همین مطالب در قالب شعر به راحت ترین روش عملی کردن تلفظ ها بیان کرده است. 


برشی از متن کتاب تجوید سطح یک

مخارج حروف: ١٠ حرف ویژه در الفبای عربی (٢٨ حرفی) وجود دارد که تلفظ آن ها با زبان فارسـی متفـاوت اسـت. مثال: حروف «ص س ث » در زبان فارسی همه یکسان تلفظ می شوند، ولی در زبان عربی چنین نیست.
حروف ویژه: {ث ح ذ ص ض ط ظ ع غ و} در بین این ١٠ حرف، ۵ حرف درشت و پرحجم یا چاق وجود دارد که به هنگام تلفظ آن ها دهان حالت عمـودی (ا) بـه خود می گیرد و مابقی نازک وکم حجم اند که به هنگام تلفظ، دهان حالت افقی (ـ) به خود می گیرد.
به حرف «ص» نگاه کن! به نظرت این حرف از نظر ظاهری چاق است یا لاغر؟ حرف «ض» چطور؟
بله کاملاً درست است، این دو حرف چاق هستند، بنابراین درشت و پرحجم ادا می شوند. حالا به نظر تـو چنـد حـرف، دسته دار در حروف الفبای عربی وجود دارند؟ بله، فقط «ط ظ» حروف دسته دار هسـتند. بـه دسـته ی آن هـا نگـاه کـن! در جهت عمودی هستند یا افقی؟ بله، در جهت عمودی هستند و دهان نیز هنگام تلفظ این دو حرف به حالـت عمـود بـاز می شود. این دو حرف نیزدرشت و پرحجم هستند....
ثا و ذال
حا و واو
با حرف عین
کم حجمن و لاغرن
دهان به وقت خوندن
حالت افقی باز می شه
افقی افقی افقی افقی↔
ثا و ذال
دو حرف نوک زبونین 
اینا رو بخون ثالث ذر

دانلود کتاب تجوید سطح 1

نسخه الکترونیک کتاب تجوید سطح 1 را می توانید از طریق نرم افزار فراکتاب دانلود کرده و سپس آن را در کتابخوان فراکتاب مطالعه کنید.

دانلود کتاب تجوید سطح 1

مشخصات کتاب تجوید سطح 1 در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: نشر مصطفی
نویسنده: آمنه کیانی
تعداد صفحه: 24
موضوع: آموزشی
قالب: الکترونیک

 

شابک :
978-964-4661-48-8
سال نشر :
1395
صفحات کتاب :
24
کنگره :
‏‫‬‮‭‬‮‭BP74/5‏‫‭‏‫‭‏‫‬‮‭/ک9س4 1395
دیویی :
297/15107
کتابشناسی ملی :
4566230

کتاب های مشابه تجوید سطح 1