امتیاز
5 / 4.3
خبرم کن
کتاب چاپی ناموجود است
240,000
14%
206,400
نظر شما چیست؟

کتاب نان و شراب از آثار برجسته قرن بیستم، که راجع به ظهور فاشیسم در ایتالیا است نوشته "اینیاتسیو سیلونه" می‌باشد. در ایتالیا با نام فاشیسم شناخته شده است که از رژیمی صحبت می‌کند که با زورگویی و دروغ، حق مردم از آزادی را گرفته اند. کتاب "نان و شراب" را می‌توان از شاهکارهای قرن بیستم دانست و داستان مردی پاک تینت است که در دنیایی که سراسر جنگ و خونریزی است بدنبال خیرخواهی در میان مردم است.

معرفی کتاب نان و شراب

کتاب نان و شراب، یکی از آثار برجستۀ قرن بیستم است که توسط اینیاتسیو سیلونه نوشته شده است. این کتاب، از جمله کتاب‌های انتشارات امیرکبیر است که توسط محمد قاضی به فارسی ترجمه شده است. اثر پیش رو، روایت‌گر زندگی دهقانان فقیر ایتالیا است که در زمان حکومت موسولینی در دنیایی غرق در خرافات زندگی می‌کردند. این اثر که در ایتالیا، با نام فاشیسم شناخته می‌شود، از رژیمی صحبت می‌کند که با دروغ و زروگویی، حق آزادی را از مردم سلب کرده است.
این رمان تأثیرگذار که به جرأت می‌توان آن را شاهکار قرن بیستم دانست، از مردی پاک‌طینت روایت می‌کند که در دنیایی مملو از جنگ و خونریزی، به دنبال خیرخواهی در میان مردم است. بسیاری از منتقدان بزرگ جهان، این رمان را با آثار بزرگانی هم‌چون "کامو" و "اورول" برابر می‌دانند که محوریت داستان‌های‌شان پیوند آزادی سیاسی با جامعه است. کتاب حاضر، برای هر نسلی حرف دارد و صمیمانه می‌خواهد که هر فردی نقش خودش را در سرنوشتش بیابد. روحیۀ مقاومت نقش‌های داستان، در برابر جور و ستم فاشیسم، ستودنی و تأثیرگذار است و نشان از این دارد که روح زخمی می‌تواند هر ناممکنی را ممکن کند، حتی با دستان خالی.

خلاصه کتاب نان و شراب

اینیاتسیو سیلونه، رمان اثرگذار نان و شراب را هنگامی می‌نویسد که توسط بونیتو موسولینی، رهبر حزب فاشیست ایتالیا، از این کشور تبعید شده بود. این رمان، نخستین بار در سال 1936 میلادی و به زبان آلمانی به چاپ رسید. دیری نگذشت که محتوای جسورانۀ این کتاب، به سرعت جای خود را در میان خوانندگان خود باز کرد. سیلونه در این اثر ارزشمند که به زعم بسیاری از منتقدین، یکی از بهترین داستان‌های تاریخی- سیاسی قرن بیستم است، اصیل و مستقل ظاهر شده است. اندیشمندی که قصد داشت به دور از هر گونه جو زدگی و یا نگاهی روشن، دربارۀ تحولات اجتماعی و تاریخی تأمل کند. تحولاتی که زمانۀ او را زخمی و ملتهب کرده بود.
سوسیالیسم، فاشیسم و مسیحیت، از جمله تأثیرگذارترین جریانات فکری در اروپای قرن بیستم هستند که بارها به موضوع بحث‌های داغ و تازه شخصیت‌های کتاب بدل می‌گردند. نویسنده که بارها و بارها، نظاره‌گر فساد عمیق کلیسا و نقش آن در قدرت‌گیری فاشیست‌ها در ایتالیا بوده است، در این رمان، با نگاهی موشکافانه و ریزبینانه، رابطۀ میان مذهب و قدرت را واکاوی می‌کند.
قهرمان کتاب، جوانی جاه‌طلب به نام سپینا است که از بسیاری جهات، شباهت عجیبی به نویسندۀ رمان دارد. او که رویای آزادی و عدالت را در سر می‌پروراند، با نام مستعار و در کسوت کشیشی، اقدام به فعالیت‌های زیرزمینی و انقلاب در ایتالیا می‌کند. سپینا، اعتقادی راسخ به سوسیالیسم داشت و آرمان‌های انسانی و آزادی‌خواهانۀ این مکتب را می‌ستاید. اما در ادامه می‌بینیم که هرچه داستان رو به جلو می‌رود، سپینا ناگزیر از بازنگری در اعتقاداتش می‌شود.
او که تحت تأثیر مباحثاتی پرشور با دیگر شخصیت‌های کتاب قرار گرفته است، با این سؤال مواجه می‌شود که چرا همۀ انقلابات بشری با وجود بهره‌مندی از آرمان‌های والای انسانی، به استبدادی غیر انسانی ختم شده‌اند. چه چیزی تضمین می‌کند، انقلاب سوسیالیستی‌ای که او در انتظارش است، از این قاعده مستثنی باشد؟ مگر همین فاشیسمی که او و همفکرانش خود را موظف به مبارزه با آن می‌دانند، ابتدا با شعارهایی عوام‌فریبانه و زیبا به قدرت نرسید؟ چاره چیست؟ فعالیت پرخطر یا انفعالی بی‌ثمر؟
این رمان تأثیرگذار، در حقیقت حسب حال نویسنده است. سیلونه، از انقلابی سخن می‌راند که دیر زمانی حس می‌کرد در وجودش ریشه می‌دواند. در گفتگوهای این کتاب، برخی دلایل تصمیم سیلونه به ترک حزب کمونیست در سال 1930 به چشم می‌خورد.

کتاب نان و شراب اثر کیست؟

نویسندۀ کتاب نان و شراب، اینیاتسیو سیلونه است که یکی از مهم‌ترین نام‌ها در ادبیات معاصر ایتالیا است. سیلونه در سال 1900 در خانواده‌ای فقیر متولد شد. 15 سال بیشتر نداشت که پدر و مادر و پنج برادر خود را در زمین‌لرزه‌ای بزرگ از دست داد. بدون تردید تجارب سخت دوران کودکی، در گرایش او به ایدئولوژی‌های آرمان‌گرایانه بی‌تأثیر نبوده است. او در سال 1921 به حزب کمونیست ایتالیا پیوست و به مبارزۀ سرسختانه با فاشیسم پرداخت. اما در سال 1930 به دلیل اقدامات سیاسی‌اش به سوئیس تبعید شد. درست در همان نقطه از زندگی‌اش بود که دست به خلق آثار ارزشمندی از جمله «نان و شراب» زد. با شروع جنگ، سیلونه توانست به وطن خودش بازگردد و در این ایام نیز، لحظه‌ای دست از مبارزه علیه قدرت فاسد و جنایتکار حاکم برنداشت.
رمان نان و شراب نخستین بار در سال 1936 هنگامی که سیلونه در سوئیس دوران تبعیدش را می‌گذراند، منتشر شد. فونتامارا، خروج اضطراری، یک مشت تمشک، مکتب دیکتاتورها و ...، از جمله آثار مشهور این نویسنده است.

نقد کتاب نان و شراب

قهرمان نان و شراب، اگرچه سوسیالیست است، اما هیچ شباهتی به یک موجود حزبی دگماتیست ندارد. او در تمام مدت به دنبال نقد خود و انتقاد از خویش است. هرچند که معتقد به سوسیالیسم است، اما از ابتدا سعی در تحلیل آینده دارد. ماجراهای سپینا و کارهایی که در این رمان انجام می‌دهد، نقدهای وارد بر فاشیسم و سوسیالیسم است. اثر حاضر به سه عنصر مهم سوسیالیسم، فاشیسم و مذهب اشاره دارد. سیلونه، کلیسا و خرافاتی که میان مردم ترویج می‌دهد را نقد کرده و از هر فرصتی استفاده می‌کند تا چهرۀ زشت و پست فاشیست را نمایان کند. هرچند در تمام این مدت از سوسیالیسم غافل نشده و ضعف‌های آن را مقابل چشم خواننده قرار می‎‌دهد.
در ابتدای کتاب بیان می‌شود که قهرمان داستان نمایندۀ سوسیالیسم است که علیه فاشیسم می‌جنگد. فاشیسمی که در بطن آن تعصب مذهبی و مذهب ارتجاعی کلیسا نهفته است. در حقیقت نان و شراب همان تکرار فدیه آسمانی است که عیسی مسیح بود و پیش از مصلوب شدن در آخرین شام با حواریون تن و خون خود را عرضه کرد و گفت: «بخورید و بیاشامید، این نان من است و این شراب من است». پس نان و شراب تکرار همان ماجراست. در تمام قسمت‌های رمان، طنزی تلخ موج می‌زند که نویسنده با استفاده از آن، جهل، خرافه و تعصب را به خوبی نشان می‌دهد.
به صورت کلی می‌توان گفت نان و شراب، رمانی است که حقیقت پشت ایدئولوژی‌های مختلف را به تصویر می‌کشد و نویسنده برای نشان داده برخی واقعیت‌های آن، از زبان طنز مدد جسته است. اما در همین رمان تلخ که سختی‌های زندگی مردم ایتالیا را منعکس می‌کند، وجود شخصیت‌هایی قوی هم‌چون دن بنه‌دتو، پیترو سپینا، بیان کینا، کریستینا و ... امیدبخش است. شخصیت‌هایی که هم‌چنان انسانیت در آن‌ها موج می‌زند و فداکاری را به ما نشان می‌دهند.

موضوع کتاب نان و شراب

نان و شراب یکی از برجسته‌ترین آثار قرن بیستم است که داستان به قدرت رسیدن فاشیسم در ایتالیا و ظهور رژیمی سلطه‌گر و زورگو را روایت می‌کند. داستان کتاب، در دوران حکومت موسولینی می‌گذرد. دورانی که دهقانان، روستاییان، مستمندان و فقرا در نهایت بدبختی و مصیبت، روزگار می‌گذرانند. از سوی دیگر، کلیسا که در به قدرت رسیدن رژیم نقش داشته است، به دنبال آن است تا با ترویج باورهای خرافی مردم را ساکت نگاه دارد. اما سپینا، قهرمان داستان در تلاش است تا مردم را از خواب غفلت بیدار کند.
قهرمان رمان در می‌یابد که رسالتی بزرگ در پیش دارد و سخت می‌کوشد تا اوضاع را تغییر دهد. دیدار او و یکی از دوستانش از یکی از استادان قدیمی و ماجراهایی که به دنبال آن به وقوع می‌پیوندد، جمله‌گی ماجراهای کتاب را رقم می‌زنند. آنان به دیدار دن بنه‌دتو کشیش برجسته‌ای رفته‌اند که چون از دولت حمایت نکرده است، اکنون بیکار و خانه‌نشین شده است.

در بخشی از کتاب نان و شراب می‌خوانیم

ما در اجتماعی زندگی می‌کنیم که در آن جایی برای آزادمردان نیست. تنها کشیشانی در امانند که مذهب را به خدمت حکومت و بانک بگمارند و هنرمندانی که هنر خود را بفروشند و حکیمانی که با دانش خود سوداگری کنند. بقیه هر قدر هم که معدود باشند به زندان می‌افتند، تبعید می‌شوند و تحت نظر قرار می‌گیرند، مشروط بر اینکه مأمور حاکم بنا به مقتضیات «سرشان را بی‌صدا زیر آب نکند».

کتاب نان و شراب برای چه کسانی مناسب است؟

اگر از دوست‌داران ادبیات داستانی جهان هستید و به خواندن رمان‌های تأثیرگذار تاریخی و سیاسی که خرافات مذهبی را نقد می‌کنند علاقه دارید،‌ بدون تردید از خواندن این کتاب لذت خواهید برد.

خرید کتاب نان و شراب

شما می‌توانید نسخۀ چاپی کتاب نان و شراب را از فروشگاه اینترنتی فراکتاب تهیه کنید. نسخۀ چاپی این کتاب با تخفیف در اختیار دوست‌داران آن قرار گرفته است تا مخاطبان امکان دسترسی راحت‌تر به آن را پیدا کرده و از خواندن آن لذت ببرند.

خرید کتاب نان و شراب مشخصات رمان نان و شراب در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: امیر کبیر
نویسنده: اینیاتسیو سیلونه
مترجم: محمد قاضی
تعداد صفحه: 424
موضوع: رمان خارجی در مورد فاشیسم
قالب: چاپی

 

شابک :
9789640019191
سال نشر :
1400
صفحات کتاب :
424
دیویی :
853/914

کتاب های مشابه نان و شراب