نظر شما چیست؟

معرفی کتاب حریم حجاب 

کتاب حریم حجاب اثر علی‌ محمدی‌ جورکیه می باشد وسازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی آن را منتشر کرده است.

اگر می خواهید…اطلاعاتی درباره اتفاقات تاریخی حجاب در زمان پیامبر(ص) داشته باشید؛از شرایط جامعه اسلامی در دوران حیات ائمه معصومین(ع) با محوریت حجاب بدانید؛فلسفه واجب بودن حجاب در اسلام را بدانید؛دیدگاه فقها درباره حدود و اندازه حجاب را بدست آورید؛بدانیدکه آیا رعایت نکردن حجاب قبح اخلاقی داشته و مستلزم نادیده گرفتن حکم الهی است یا خیر؛کتاب حریم حجاب را بخوانید.

گزیده کتاب حریم حجاب 

پژوهش در هر علمی نیازمند رعایت اصول و قواعد عمومی پژوهش است؛ لیکن هر علمی یک سری اصول و قواعد روشی اختصاصی نیز دارد که روش پژوهش در آن علم را از روش پژوهش در دیگر علوم تفکیک می کنند.

بر این اساس، آیا در دستیابی به حکم فقهی می توان از روش پژوهش در تاریخ استفاده کرد؟ به دیگر بیان برای دستیابی به حکم فقهی حجاب از چه روشی باید بهره بود؟ از آنجا که حجاب یک حکم فقهی است، ضرورت دارد در رسیدن به آن روش، پژوهش فقهی رعایت گردد و طبیعی است این روش با روش یک پژوهش تاریخی تفاوت دارد. از این رو، چون در یک بحث تاریخی روش استنباط حکم فقهی را دنبال نمی کنیم نباید فتوا داد و فقط باید گزارش تاریخی ارائه شود.

لذا جدا نشدن مباحث فقهی از مباحث تاریخی در یک پژوهش، نشانه روشمند نبودن آن است؛ به عنوان مثال در بحث از میزان پوشش واجب در نماز (ستر صلاتی) و غیر نماز با این ادعای تاریخی که پوشاندن اندام تناسلی در جامعه آن روز مرسوم نبوده است! نتیجه بگیریم که خداوند با دستور به رعایت پوشش در نماز خواسته است، این حداقل پوشش (پوشاندن اندام تناسلی) در نماز رعایت شود و بعد با گمان مهم تر بودن پوشش در نماز از پوشش در غیر نماز، آن را به پوشش واجب در غیر نماز نیز تعمیم داد. 

صفحات کتاب :
116
کنگره :
‏‫‬‭‬‭BP۲۳۰/۱۷
دیویی :
297/636
کتابشناسی ملی :
8420899
شابک :
9786001593796
سال نشر :
1400

کتاب های مشابه حریم حجاب