امتیاز
5 / 0.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
رایگان
خبرم کن
کتاب چاپی ناموجود است
190,000
30%
رایگان
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب رشحات البحار

 کتاب رشحات‌البحار، اثر محمدعلی شاه آبادی؛ به اقسام فطرت می‌پردازد و در سه بخش نگاشته شده است. بخش اول، به کلام وحی، قرآن و عترت. در بخش دوم، به بحث ایمان و رجعت و همچنین به چگونگی رسیدن به سعادت یا شقاوت و شرح مراتب سه‌گانه اعتقادی پرداخته می‌شود.

بخش سوم را می‌توان غرر آثار مرحوم شاه‌آبادی دانست، این بخش از ابداعات علمی ایشان بشمار می‌رود که نظریه فطرت، مغز مکتب حکمی اوست.

با مطالعه کتاب رشحات البحار می‌توانید به آموخته‌های خود در زمینه فطرت بی‌افزایید و به عنوان یک رهنمای همیشه در دسترس همراه خود داشته باشید.

گزیده کتاب رشحات البحار

بطن پنجم
این بطن مرتبه سر، به معنای سر الاهی است که همان وجه افاضه شده به حقیقت انسان است. چرا که اگر این وجود از مراتب تعلقات کونی خارج شود و حقیقت و فقر خود، یعنی خالی بودن از غیریت و حتی خالی بودن از فکر خالی بودن، را ادراک نماید، به تحقیق درمی‌یابد که هویتش عین ربط به خداوند است نه اینکه خود او چیزی است که برای ان ربطی وجود دارد.

این امر نیز بعد از توجه روح به نفس مطمئنه حاصل می‌شود. در نتیجه از حجاب‌های نفس خارج می‌گردد و حضور حق و ظهوری را درمی‌یابد. به این حالت قلب در مرتبه روح می‌گویند که همان سر است.

توضیح اینکه، قبلا گفته شد که انسان با ادراک حضور حق به مقام روح و مقام « کانک تراه» تشرف می‌یابد. در اینجا است که اگر به ذات و حقیقت خود نگاه کند و دریابد که حقیقت و ذات وی عین ربط است؛ نه اینکه حقیقت و ذاتی وجود داشته باشد که برای ان ربطی تصور شود، نتیجه این امر استحضار ظهور حق و شهود او است.. .

صفحات کتاب :
464
کنگره :
‏‫‬‭BP۲۸۶/۸/‏‫‬‭/ش۲ر۵۰۴۱ ۱۳۸۶
دیویی :
۲۹۷/۸۳
کتابشناسی ملی :
۱‎۲‎۲‎۶‎۹‎۴‎۹
شابک :
978-964-2982-09-7
سال نشر :
1386

کتاب های مشابه رشحات البحار