امتیاز
5 / 0.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
رایگان
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب پیشگیری از ارتکاب جرم در نیروهای مسلح

کتاب پیشگیری از ارتکاب جرم در نیروهای مسلح، اثر جمال سلمانی، حمیدرضا نورایی و عباس درویشی توسط انتشارات قانون یار منتشر شده است.

حقوق جزای نظامی، شاخه‌ای از حقوق جزاست و موضوع آن مطالعه مجموعه قوانین و مقررات مربوط به جُرم نظامی است. هر چند قانون اساسی، سازمان و تشکیلات قضایی رسیدگی‌کننده به جرائم نظامی را بخشی از قوه‌قضائیه و مشمول اصول و قواعد مربوط به این قوه دانسته است؛ لیکن با تأسیس دادگاه‌های نظامی، صلاحیت دادرسی جرائم نظامی به دادگاه‌های نظامی اختصاص یافته است و مرجع رسیدگی‌کننده به جرائم نظامی را از مراجع قضایی صالح رسیدگی به جُرم عمومی، جدا کرده است. علاوه‌ بر قانون اساسی، قوانین و مقررات عادی نیز از نظر آیین دادرسی و رژیم مجازات قانونی و روابط بین‌الملل میان جُرم نظامی و جُرم عمومی، تفاوت قائل شده است.

کتاب پیشگیری از ارتکاب جرم در نیروهای مسلح،در پنج بخش به نگارش درآمده است و با هدف ایجاد امنیت ملی و نظم عمومی به روش‌های پیشگیری از ارتکاب جُرم در نیروهای مسلح، پرداخته است.

گزیده کتاب پیشگیری از ارتکاب جرم در نیروهای مسلح

بند دوم: پیشگیری ثانویه 
در این مرحله، تلاش‌های پیشگیرانه، در جهت کنترل افراد خاصی که در معرض بزهکاری قرار دارند، متمرکز است. بطور مثال در پیشگیری از اعتیاد، تمرکز تلاش‌ها بر افرادی است که بصورت تفریحی مبادرت به مصرف موادمخدر می‌کنند، ولی هنوز به درجه اعتیاد کامل نرسیده‌اند و هدف جلوگیری از سوء‌مصرف موادمخدر است، یا در کنترل بزهکاری اطفال و نوجوانان اقدامات پیشگیرانه متمرکز بر اطفال و نوجوانانی است که بنا به دلایلی در معرض بزهکاری هستند و بیم ارتکاب جرم و بروز از جانب آن‌ها بیشتر است. در این نوع پیشگیری، هدف آن است که با بکارگیری تدابیر مناسب و با مواقعه‌های زودهنگام، از وقوع جرم افرادی که در شرایط بحرانی به سر می‌برند و احتمال بزهکاری از سوی آن‌ها وجود دارد، پیشگیری کند (رجبی پور، پیشین).

به عنوان مثال، اطفالی که در خانواده‌های ازهم گسیخته و محله‌های فقیر در وضعیت نامناسبی زندگی می‌کنند، احتمال بزهکاری و مجرم شدن آنان بیش از سایرین می‌باشد. در مجموع این نوع پیشگیری از پیش‌بینی در باب یک وضعیت جرم‌زا متأثر است و هدف آن نظارت بر گروه‌های خاصی است که ترس از ارتکاب جرم از سوی آن‌ها می‌رود و در معرض مجرم شدن هستند (هیوز، پیشین، ص32). در مجموع پیشگیری ثانویه شامل برنامه‌هایی است که برای افراد در معرض خطر در نظر گرفته شده است. مثل جوانانی که خشونت را در خانه‌هایشان تجربه کرده‌اند.. .

سال نشر :
1399
صفحات کتاب :
122
کنگره :
HV۹۹۶۰
دیویی :
۳۶۴/۴۰۹۵۵
کتابشناسی ملی :
7384639
شابک :
978-622-229477-9

کتاب های مشابه پیشگیری از ارتکاب جرم در نیروهای مسلح