امتیاز
5 / 5.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
رایگان
نظر شما چیست؟

کتاب مکتب سلیمانی؛ مروری بر آنچه حاج قاسم را «سلیمانی» کرد، کاری از گروه محتوایی مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی و از مجموعه کتاب‌های مؤسسه خدمات مشاوره‌ای و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی است.

معرفی کتاب مکتب سلیمانی

رسالت مؤسسه محتوایی مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی، برقراری ارتباط، بررسی و حل مشکلات جوانان، ارتقای میزان آگاهی و معرفت دینی و اجتماعی جوانان، کوشش جهت یافتن راه‌های مقابله با تهاجم فرهنگی غرب، افکارسنجی و نیز انجام فعالیت‌های تحقیقی- پژوهشی است.
اساسی‌ترین رویکرد مؤسسه خدمات مشاوره‌ای و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی، تأثیر بر سبک زندگی جوانان در اقصی نقاط کشور و برخی قسمت‌های جهان، معرفت‌افزایی و تقویت دنیای اعتقادات ایشان است. در همین راستا، این مؤسسه اقدام به چاپ کتاب‌هایی با موضوعات مختلف معرفتی و آموزشی کرده است که مکتب سلیمانی یکی از همین آثار ارزشمند در راستای ارتقای سطح آگاهی و معرفت دینی، اجتماعی و فرهنگی جوانان امروز است.

کتاب مکتب شهید سلیمانی را مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی برای تمام علاقه‌مندان به زندگی و خط فکری شهید حاج قاسم سلیمانی منتشر کرده است. به جرأت می‌توان گفت که گفتن و شنیدن از شهید حاج قاسم سلیمانی بعد از شهادت برای بسیاری از ما به یک اصل مهم تبدیل شده‌ است. به همین خاطر است که کتاب‌‌ها در این برهه از زمان، منبع خوب و قابل اطمینانی به شمار می‌روند. کتاب «مکتب سلیمانی»، یکی از همان کتاب‌ها است که اطلاعات خوب و مستندی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

خلاصه کتاب مکتب سلیمانی

منظور از مکتب، طرحی منسجم و جامع است که با جهان‌بینی خود و دستورالعمل‌هایی که ارائه می‌دهد، انسان را در مسیر کمال و رستگاری قرار می‌دهد. شهید حاج قاسم سلیمانی یک مکتب است. لیکن برای تبیین مکتب سلیمانی، ابتدا باید مکتب اسلام را بشناسیم. اسلام، یک مکتب است. پایه و اساس مکتب اسلام بر پیروزی علم بر جهل، انسانیت بر حیوانیت، تقوا بر بی‌بندوباری، عدالت بر ظلم،، فضیلت بر رذیلت، توحید بر شرک و مساوات بر تبعیض است.
در مکتب اسلام، همه ی جنبه‌های نیازهای بشری، اعم از آخرتی و دنیایی، روحی یا جسمی، فکری یا عقلی، احساسی و عاطفی و در نهایت فردی یا اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است. این اثر، با نگاهی به خط فکری حاج قاسم سلیمانی، گامی مهم در مسیر سعادت نهاده است.

احتمالاً این اندیشه در ذهن همۀ ما ایجاد شده است که چه باید کرد تا مانند حاج قاسم شد؟ چه کاری انجام دهیم که در راه جانبازی و سربازی برای مولای‌مان، مانند شهید حاج قاسم سلیمانی شایسته باشیم و با کسب خوشنودی حضرتش، در راستای تحقق آرمان‌ها و اهداف متعالی آن حضرت، گام برداریم؟ بسیاری می‌گفتند که رمز موفقیت‌های حاج قاسم، شهادت ایشان بود. اما در تاریخ شهدا فراوانند و حاج قاسم‌ها اندک؛ همه شهیدان عزیزند اما همه بسان و قامت وی نیستند، بدون تردید چیزی دیگر جز شهادت نیز باید در میان باشد.
بسیاری دیگر بصیرت و ولایت‌مداری حاج قاسم را منشأ تمام این برکات می‌دانستند. وی مرد اطاعت از ولی فقیه بود و پشتیبان همیشه در صحنه ی ایشان؛ به همین خاطر به این درجات نائل گردید. لیکن باز هم می‌بینیم که ادعای ولایت‌مداری با حضور همیشگی در صحنه از ویژگی‌های منحصر در حاج قاسم نبوده و نیست؛ کسانی نیز هستند که به این صفت مشهور بودند؛ اما چنین لرزه به دل‌ها نینداختند و اثری شگفت بر جای نگذاشتند. هرچه جستجو کردیم، تنها به این حقیقت رسیدیم که امتیاز حاج قاسم که مادر شهادت و بصیرت و ولایت‌مداری وی نیز بود؛ اخلاص، توحید و جهاد اکبر ایشان است.
سردار شهید ثابت کرد که حکومت اسلامی و انقلاب اسلامی ظرفیت ساختن مردانی این‌چنین را دارد که از ظلمت‌کده ی عالم دنیا دل کنده و رو به سوی عالم نور پرواز نمایند. شهید حاج قاسم سلیمانی شاگرد مکتب انقلاب اسلامی و ارادتمند معمار کبیر این انقلاب بود و در پرتو تعالیم حیات‌بخش آن بزرگمرد تاریخ توانست چنین بال بگشاید و آسمانی شود.
این اثر، نگاهی گذرا به مکتب حاج قاسم سلیمانی، مکتبی که در آن شهادت با شهد شیرین توحید و جهاد اکبر آمیخته است، دارد. در ادامه حکایاتی دلنشین از شهیدان مکتب سلیمانی را روایت می‌کند؛ شهیدانی که چون او عاشق و دلباخته ی خداوند بوده و میوه ی شیرین شهادت در جهاد اصغر را از درخت تنومند جهاد اکبر چیده و با تکیه بر خداوند، عشق، محبت، توسل و ایثار، راهی به سوی عالم نور و طهارت گشوده بودند تا سیره و روش الهی ایشان راهنما و الگوئی برای ما زندانیان عالم خاکی باشد.

قسمتی از متن کتاب

مسلماً از نگاه دین مقدس اسلام ارزش عمل به پیکره و ظاهر آن نیست. پیکره و ظاهر عمل در جان و دل انسان تأثیر دارد و برای خود قیمت و منزلتی را داراست اما آن چیزی که مهم‌تر و تأثیرگذارتر است نیت و انگیزه‌ای است که در درون انسان برای انجام آن عمل وجود دارد. در روایات متعددی بر این حقیقت تأکید شده که (ارزش اعمال به نیت‌هاست). در آموزه‌های دین مبین اسلام اگر عملی از سر ریا به جا آورده شود و انسان نیت کند کار خیری انجام بدهد تا دیگران ببینند و بشنوند، این عمل فاقد قیمت و ارزش است. در تعابیر دیگری در روایات آمده است که ارزشمندی کارها و اعمال انسان‌ها به میزان اخلاصی است که در آن عمل وجود دارد. اخلاص مصدر باب فعل افعال و به معنی خالص‌سازی استو مؤمن در هنگامی‌که می‌خواهد عملی را انجام دهد باید تلاش کند تا هدفش از این عمل، حرکت به سوی توحید باشد؛ یعنی دل کندن از غیر خدا و توجه به خداوند.
اگر انسان در عملی که انجام می‌دهد اصلاً به خدا توجه نداشته باشد بلکه بیشتر به دنبال این باشد که غیر خدا را در وجود خودش پررنگ‌تر کند این عمل فاقد ارزش است و او را به سمت سعادت سوق نمی‌دهد. انسانی که عملی را از سر ریا انجام می‌دهد در حقیقت در درون قلب و جانش، برای مردم، جدای از خدا ارزش و قیمتی فرض کرده و در تلاش است که با این کار، توجه مردم را بیشتر به خودش جلب و جذب کند، و در مقابل اعتماد به خداوند، اعتماد به مردن را در درون خودش پررنگ کند. لذا با این عمل ریاکارانه، به جای این‌که به بهشت و عبودیت تقرّب پیدا بکند، از توحید دور شده و به جهنم نزدیک می‌شود.
ممکن است شخص مسجد بسازد، روضه برگزار کند و نماز بخواند و ظاهرا عملش ارزشمند باشد اما چون شخص برای غیر خدا در برابر خدا قدر و قیمتی قائل است و نیّت او این است که تفکر شرک‌آمیز درونش را پررنگ‌تر کند، طبیعتاً عمل او بالا نمی‌رود. همچنین انسانی که کار خیر را به نیّت کمک به مردم انجام نمی‌دهد و برای دل خودش کار می‌کند؛ یعنی کارهای خیر را انجام می‌دهد تا خودش راضی باشد و در قلبش احساس کند که من چه انسان خوبی هستم و به خودستایی در درون خود مشغول شود این عمل نیز بالا نخواهد رفت.

این کتاب برای چه کسانی مناسب است؟

خواندن این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به مکتب سردار شهید حاج قاسم سلیمانی پیشنهاد می‌کنیم.

دانلود کتاب مکتب سلیمانی

نسخه ی الکترونیک کتاب مکتب سلیمانی در نرم‌افزار فراکتاب در دسترس شماست و شما می‌توانید آن را به صورت آنلاین یا آفلاین مطالعه کنید. دانلود این کتاب، تنها با نصب کتابخوان فراکتاب انجام می‌شود. شما می‌توانید از قسمت دانلود فراکتاب، این کتابخوان را روی گوشی اندرویدی خود نصب کرده و پس از ورود به کتابخوان فراکتاب، نسبت به دانلود و مطالعه اقدام کنید.

دانلود کتاب مکتب سلیمانی

مشخصات کتاب مکتب سلیمانی در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: موسسه جوانان آستان قدس
نویسنده: محمدحسن وکیلی
تعداد صفحه: 304
موضوع: شهدا
قالب: الکترونیک

 

سال نشر :
1399
صفحات کتاب :
304
کنگره :
‏‫‬‭DSR۱۶۲۸‏
دیویی :
‏‫‬‭‬‭‭۹۵۵/۰۸۴۳۰۹۲۲
کتابشناسی ملی :
6118344
شابک :
9786227281002

کتاب های مشابه مکتب سلیمانی