امتیاز
5 / 5.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
93,600
خرید
380,000
9%
345,800

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

خالد حسینی در کتاب هزار خورشید تابان زبان گویای مردم ستمدیده افغانستان می‌شود و داستان دو زن به نام‌های مریم و لیلا را روایت می‌کند.

معرفی کتاب هزار خورشید تابان

کتاب هزار خورشید تابان، دومین اثر پرکشش خالد حسینی، نویسندۀ افغان است که به زبان انگلیسی نوشته شده و تاکنون به بیش از ده زبان زندۀ دنیا ترجمه شده است. باید خاطر نشان ساخت که این اثر، در سال 2007 به عنوان پرفروش‌ترین کتاب آمریکای شمالی شناخته شده است. خالد حسینی نام کتاب را از عبارت «دو صد خورشیدرو» در یکی از اشعار صائب تبریزی، شاعر قرن یازدهم گرفته است. کتاب هزار خورشید تابان، روایت‌گر فقری است که سالیان سال بر کشور افغاستان سایه افکنده است.
این کتاب، قصۀ حیرت‌انگیز دشمنان داخلی یک سرزمین را روایت می‌کند که متوجه می‌شوند زندگی در جهانی دهشتناک بدون دلسوزی، دلبستگی، عشق و همبستگی غیر ممکن است. خالد حسینی در این کتاب، زندگی دو زن از دو نسل متفاوت را به تصویر می‌کشد که دست سرنوشت آن‌ها را در مسیر یکدیگر قرار می‌دهد. «مریم» و «لیلا» دو شخصیت اصلی این داستان هستند که به نیابت از تمام زنان سرزمین‌شان، نقاب از چهرۀ مشکلات و محدودیت‌های خود در 50 سال اخیر همچون محرومیت از آموزش رسمی، ازدواج در سنین کودکی و ...، بر می‌دارند.

خلاصه کتاب هزار خورشید تابان

زنان قسمتی از کل جهان هستی را تشکیل می‌دهند. با وجود تلاش‌های شبانه‌روزی فعالان حقوق زنان، هنوز بسیاری از کشورها، از مردسالاری رنج دیده و آسیب‌های زیادی به زنان وارد می‌کنند. مردان از دامان زنان بر می‌آیند، غافل از آن‌که همین مردان، زنان را موجوداتی ضعیف می‌انگارند. روزی همۀ این تابوها شکسته می‌شود و برابری و آزادی همچون خون در رگ‌های زنان به جریان می‌افتد. احتمالاً خالد حسینی را با رمان بادبادک‌باز او می‌شناسید. اما زمانی که هزار خورشید تابان را بخوانید، به همان اندازه مجذوبش خواهید شد. این کتاب، روایت‌گر چهل‌وچهار سال درد و رنج مردم سرزمین افغان است که هنوز درگیر کشمکش‌های قدرت‌طلبان دنیا هستند و بار رنج‌های زیادی را به دوش می‌کشند.
شخصیت‌های اصلی داستان، دو زن هستند که مورد ستم بی‌شماری قرار گرفته‌اند و هر دو از سر ناامیدی، تن به سرنوشتی عذاب‌آور می‌دهند. مریم، دختری مهربان است که همۀ عشق و محبت را در وجود پدری می‌بیند که برایش اسطوره‌ای مثال‌زدنی است. او آنچنان این عشق را باور دارد که دلش از هرچه مادرش علیه پدر می‌گوید، می‌رنجد و به هیچ‌کس اجازۀ شکستن این بت را نمی‌دهد. اما زمانی که متوجه می‌شود پدرش برای حفظ آبرو، او و مادرش را از نظر همه پنهان می‌کند، به یکباره همۀ آن آرزوها فرو می‌ریزد. او که دیگر امیدی به ادامۀ زندگی ندارد، تن به ازدواج با مردی می‌دهد که نشانی از عشق در او دیده نمی‌شود.
لیلا، شخصیت دیگر این داستان است که گرفتار عشقی سوزان است. او به خاطر مرگ پدر و مادرش و مهاجرت یارش، قدم به ورطۀ نابودی می‌گذارد. او که در اثر رابطه با طارق، موجودی گناه‌آلود را در شکم می‌پروراند، تن به ازدواجی بدون عشق با شوهر مریم می‌دهد. نویسنده در تلاش است تا زندگی زنانی را به تصویر بکشد که دیده نمی‌شوند، اما در حقیقت این زنان هستند که که بیشترین آسیب‌ها را از خشونت، جنگ و جهل می‌بینند. قربانی موشک و جنگ می‌شوند، توسط طالبان به اشد مجازات محکوم می‌شوند و از ابتدایی‌ترین حقوق‌شان نیز محروم‌اند.

کتاب هزار خورشید تابان اثر خالد حسینی

نویسندۀ کتاب هزار خورشید تابان، خالد حسینی است که در سال 1965 در کابل افغانستان متولد شد. وی در سال 1970 همراه با خانواده به ایران مهاجرت کرد و پدرش در سفارت افغانستان در تهران مشغول به کار شد. خانوادۀ حسینی در سال 1973 به کابل بازگشتند و هنگامی که خالد 11 ساله بود، پدرش به واسطۀ یافتن شغلی در پاریس، همراه با خانواده به آن‌جا نقل مکان کردند. خالد حسینی در سال 1988 لیسانس زیست‌شناسی گرفت و بعد از آن به دانشکده پزشکی کالیفرنیا راه یافت. او به تحصیلات خود در رشتۀ پزشکی ادامه داد؛ تا زمانی که نخستین رمان خود به نام بادبادک‌باز را نوشت.
خالد حسینی سه کتاب ارزشمند در کارنامۀ هنری خود دارد. کتاب‌های بادبادک‌باز و هزار خورشید تابان، یکی از پرفروش‌ترین‌های لیست نیویورک‌تایمز بوده‌اند.

کتاب صوتی هزار خورشید تابان

کتاب صوتی هزار خورشید تابان یکی از آثار درخشان خالد حسینی، خالق رمان پرطرفدار بادبادک‌باز است. این کتاب، از جمله کتاب‌های نشر ثالث است که با ترجمه‌ای از مهدی غبرائی و گویندگی رضا عمرانی، توسط انتشارات ماه‌آوا منتشر شده است. اثر حاضر، روایت‌گر دردها و رنج‌های افزون زنان افغان است. زنانی که همواره به بردگی جنس مخالف کشیده می‌شوند و با وجود این‌که در حاشیه قرار دارند، بار اصلی جنگ‌های افغانستان بر شانۀ ایشان سنگینی می‌کند. زنان افغان در طول تاریخ همواره به جنگ با آداب، سنن و رسوم حاکم بر جامعه برای احقاق حقوق اولیۀ خود برخاسته‌اند. جنگ برای آزادی و رهایی از دستان قدرت‌طلبی که در لوای دین و آیین، چهرۀ انسانیت را به اسارت گرفته است.
کتاب پرکشش و درخشان هزار خورشید تابان، چهرۀ حقیقی عشق، نفرت، قدرت، درد، اندوه و فقر را به تصویر می‌کشد. کتاب حاضر، مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را به گونه‌ای شفاف، پیش روی مخاطب قرار می‌دهد و در این میان، گریزی به چگونگی ظهور و سقوط القائده می‌زند.

خرید کتاب هزار خورشید تابان

شما می‌توانید نسخۀ چاپی و صوتی کتاب هزار خورشید تابان از نشر ثالث را از فروشگاه اینترنتی فراکتاب تهیه کنید. نسخۀ چاپی این کتاب با تخفیف در اختیار دوست‌داران آن قرار گرفته است تا مخاطبان امکان دسترسی راحت‌تر به آن را پیدا کرده و از آن خواندن آن لذت ببرند.

در قسمتی از کتاب می‌خوانیم

«جلیل» مرد ثروتمند و بانفوذی از اهالی هرات است که سه زن و نُه بچه دارد. او صاحب سینما، فرش‌فروشی و فروشگاه لباس است. در خانه‌‌ی او سه زن کار می‌‌کنند. جلیل خود را بر یکی از این زن‌‌های خدمتکار تحمیل می‌‌کند و او باردار می‌شود. پدر این زن بعد از شنیدن این موضوع، فرزندش را عاق کرده، خانه و زندگی‌اش را رها می‌کند و به ایران می‌رود و دیگر کسی اثری از او نمی‌بیند. زن نمی‌تواند در خانه‌ی جلیل بماند و تحقیرها را تحمل کند. اقامت در خانه‌ی پدری هم دست کمی از ماندن در خانه‌ی جلیل ندارد. برای همین جلیل خانه‌ای کوچک در خارج از شهر برای زن می‌سازد. زن در تنهایی و بی‌کسی دخترش را به دنیا می‌آورد و نام او را «مریم» می‌گذارد. مریم تا سن ۱۵سالگی با مادرش در این خانه زندگی می‌کند.
مریم از بچگی مرتب می‌شنود که بچه‌ای حرامی (حرام‌زاده) است. او معنی این کلمه را نمی‌داند، ولی می‌داند که نباید معنای خوبی داشته باشد.
جلیل هفته‌ای یک‌بار به آن‌ها سرمی‌زند و آن‌ها را از نظر مالی تأمین می‌‍کند. غیر از جلیل، ملا فیض‌الله گاهی به خانه‌‌ی آن‌ها می‌رود و از نظر دینی و مذهبی آنها را راهنمایی می‌کند. مریم از مدرسه‌‌رفتن محروم است. او همیشه آرزو دارد که خانه‌ی جلیل را در هرات ببیند.
مریم یک روز پیاده به جانب هرات می‌رود، منزل جلیل را پیدا می‌کند، اما هرچه التماس می‌کند او را به خانه راه نمی‌دهند. او شب را پشت درِ خانه می‌خوابد و صبح راننده‌‌ی پدرش او را به نزد مادرش بازمی‌گرداند.
مریم وقتی به خانه‌ می‌رسد، می‌بیند که مادر از غم دوری او خود را حلق‌آویز کرده است. زندگی مریم بعد از مرگ مادرش زیرورو می‌شود و ...

کتاب هزار خورشید تابان برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به خواندن رمان‌های تاریخی و اجتماعی علاقه‌مند هستید،‌ با خواندن این کتاب می‌توانید تجربه‌های جالبی به دست آورید. کسانی که تاریخ و سرگذشت مردم افغانستان برایشان جالب است، می‌توانند گوشه‌ای از تاریخ این کشور را با چاشنی داستان مطالعه کنند. بدون تردید، همۀ کسانی که دغدغۀ حقوق زنان و کودکان را دارند، می‌توانند از جمله مخاطبان این کتاب باشند.

دانلود کتاب صوتی هزار خورشید تابان

نشر ثالث نسخۀ چاپی رمان هزار خورشید تابان را روانۀ بازار کرده و استودیو ماه‌آوا نیز نسخۀ صوتی آن را منتشر کرده است. در حال حاضر امکان دانلود کتاب صوتی هزار خورشید تابان با صدای رضا عمرانی، از طریق اپلیکیشن فراکتاب وجود دارد.

دانلود کتاب صوتی هزار خورشید تابان

مشخصات کتاب هزار خورشید تابان در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: ثالث
نویسنده: خالد حسینی
مترجم: مهدی غبرایی
تعداد صفحه: 440
موضوع: رمان خارجی
قالب: صوتی و چاپی 

 

صفحات کتاب :
440
دیویی :
813/6
شابک :
978-964-380-324-7

کتاب های مشابه هزار خورشید تابان