امتیاز
5 / 0.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
55,000
خبرم کن
کتاب چاپی ناموجود است
190,000
15%
161,500
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب جرم‌شناسی جرایم خشونت‌بار خانوادگی

کتاب جرم‌شناسی جرایم خشونت‌بار خانوادگی، اثر علی محمدی جورکویه؛ به بررسی عوامل مؤثر در بروز پدیده‌ی خشونت در خانواده و تدبیر راهکارهای مبارزه با آن می‌پردازد.

خانه، نخستین و مهم‌ترین واحد اجتماعی است که انسان باید در آن امنیت داشته باشد؛ زیرا او هر جا و هر وقت احساس بی‌امنی کند، به خانه پناه می‌برد تا احساس امنیت کند. خسته از تمام رنج‌ها، بی‌محبتی‌ها، آزار و اذیت‌های محیط کار و فعالیت بیرونی به درون خانه می‌رود تا در کنار خانواده بیاساید. حال اگر در خانه نیز از گزند اعضای آن در امان نباشد و در معرض خشونت قرار گیرد، زندگی برایش بسیار سخت و ناگوار می‌شود.

این تحقیق در سه بخش ساماندهی شده که در بخش نخست مباحث مقدماتی و کلی مربوط به تحقیق مطالعه شده است؛ بخش دوم به تبیین و تحلیل عوامل تأثیرگذار در وقوع خشونت در خانواده که در دو فصل عوامل فردی و عوامل اجتماعی اختصاص داده و بخش سوم نیز در دو فصل به پیشگیری از بروز خشونت در خانواده و روش‌های درمان مبتلایان به خشونت، و پیشگیری آن پرداخته شده است.

گزیده کتاب جرم‌شناسی جرایم خشونت‌بار خانوادگی

ب) عوامل اختصاصی
مراد از عوامل اختصاصی، عواملی است که به خشونت در خانواده اختصاص دارند. این عوامل عبارتند از:
1. نداشتن شناخت
یکی از عوامل خشونت در خانواده به ویژه زوجین نسبت به یکدیگر ، نداشتن شناخت از روحیات و خلق و خوی همدیگر است. وقتی که زن و شوهر رفتار طرف مقابل را نشناسد، ممکن است به نیازهای او توجه نکند یا آن را به گونه‌ای دیگر تفسیر نماید و برداشت نادرستی انجام بدهد و رنجیده خاطر شود که منجر به یکی از انواع خشونت گردد.

به عنوان مثال لبخند او را تمسخر تلقی نماید یا سکوت او را که علامت بی‌رضایتی است به رضایت تعبیر کند و همین امر موجب واکنش خشونت‌آمیز گردد. قرآن‌کریم در سخن از وضعیت قاعدگی زنان می‌فرماید: «و یسئلونک عن المحیض قل هو أذی فاعتزلوا النساء فی المحیض و لا تقربوهن حتی یطهرن ...» و از تو دربارۀ حیض می‌پرسند، بگو: آن نوعی رنج و سختی است، پس در حالت حیض از زنان کناره گیرید و با آنان مقاربت نکنید تا پاک گردند.

حیض وضعیتی خاص در زنان به لحاظ فیزیولوژی آنان است که جسم، روح و روان‌شان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در این دوره انواع ناملایمات از قبیل سردرد، کمردرد، کاهش یا افزایش فشار خون، بی‌اشتهایی و تهوع زنان را احاطه می‌کند. و آنان را به لحاظ روحی و روانی دچار نوعی خستگی، عصبانیت، پرخاشگری،ناسازگاری، حتی گوشه‌گیری و افسردگی می‌کند.. .

صفحات کتاب :
370
کنگره :
HV۶۶۲۶
دیویی :
۳۶۲/۸۲۹۲
کتابشناسی ملی :
۹۱۱۷۷۹۸
شابک :
978-600-108-561-1
سال نشر :
1402

کتاب های مشابه جرم شناسی جرایم خشونت بار خانوادگی