امتیاز
5 / 0.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
رایگان
خبرم کن
کتاب چاپی ناموجود است
280,000
15%
رایگان
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب الحاد جدید

کتاب الحاد جدید، اثر حجه‌الاسلام‌والمسلمین حمیدرضا شاکرین می‌باشد که در انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به چاپ رسیده است.

از آنجایی که الحاد جریانی به‌شدت دین‌ستیز است و همواره می‌کوشد جهان‌بینی مادی خود را به نام علم، به‌ویژه از طریق فیزیک کوانتومی و زیست‌شناسی فرگشتی ترویج کند، خطر بزرگ و پیچیده‌ای را در پی دارد که شناخت و نحوه مواجهه با آن از حساسیت‌های ویژه‌ای برخوردار است.

نویسنده در کتاب الحاد جدید کوشیده است ابتدا بنیادهای هستی‌شناختی، معرفت‌شناختی، روش‌شناختی و انسان‌شناختی این جریان را در دو ساحت فلسفه علم و فلسفه ذهن پیگیری کرده و ابتنای آن‌ها بر بنیادهای نادرست  را آفتابی و ضعف‌های متدلوژیک آن را آشکار کند.

سپس به حوزه فیزیک و زیست‌شناسی وارد شده و در خلال مباحث سنگین و گسترده‌ای به بررسی نتیجه‌گیری‌های فلسفی و الهیاتی خداناباوران از مباحث علمی پرداخته و ضعف‌ها، مغالطات، سوءبرداشت‌ها و سوگیری‌های متعصبانه و بدون پشتوانه علمی و منطقی آن‌ها را به رخ کشیده است. مطالعه این کتاب به افرادی که برای شناخت پدیده الحاد و تلاش عالمانه برای نقد آن، دغدغه جدی دارند، توصیه می‌شود.

گزیده کتاب الحاد جدید

«جان لنوکس» معتقد است قوانین طبیعی چگونگی رخدادهای فیزیکی را بیان می‌کنند، نه چرایی وجود آن‌ها را. قانون توصیف‌گر و پیش‌بینی کننده است، نه آفریننده. اگر به‌جای تبیین جهان، از ما خواسته شود موتور جت را تبیین کنیم؛ آیا باید آن را با لحاظ کردن مخترعش آقای فرانک ویتل توضیح دهیم، یا مثل هاوکینگ مخترع و سازنده را کنار زده، از مردم بخواهیم بین ویتل و قوانین فیزیکی یکی را انتخاب کنند؟ تبیین کامل در گرو هر دو سطح از تبیین است. قوانین فیزیکی می‌توانند توضیح دهند موتور جت چگونه کار می‌کند، اما نمی‌توانند بیان کنند که از کجا آمده است!

صفحات کتاب :
469
کنگره :
‏‫‭BL۲۷۴۷/۳ ‬‬
دیویی :
‏‫‭۲۱۱/۸ ‬‬
کتابشناسی ملی :
9401314
شابک :
9786001085833
سال نشر :
1402

کتاب های مشابه الحاد جدید