امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 43,000
خرید چاپی
115,000
15%
ت 97,750
نظر شما چیست؟

آینه های روبرو کتاب مهارت های تربیت فرزند، نوشته ی سید علیرضا تراشیون و محمدرضا بهشادمند می باشد که توسط نشر مهرستان منتشر شده است.

معرفی کتاب آینه های روبرو

در پنجـــاه ســـال گذشـــته، تربیت کـــردن کـــودکان ســـاده تر بـــود و پچییدگی ها و مشـــکلات امـــروز را نداشـــت. در حال حاضـــر، عوامل مهـــم و موثـــری در روند تربیـــت فرزندان اختــلال ایجاد کـــرده و والدین را با چالش هـــای جدی مواجه ساخته اســـت. از سویی برخی از سبک های تربیتی ســـنتی جواب گوی نیازها و دغدغه های تربیتی نیســـت و از ســـوی دیگر، برخی از مدل های جدید، مبنا و اساس محکمی ندارد و در آزمون ها با شکست مواجه شده است.
همگی این ها موید این مســـئله اســـت که والدین باید بـــا آمادگی کامل وارد کار تربیت شـــوند. این به معنای این نیســـت که پدر و مادر باید در تربیت، کامل و بی نقص باشـــند؛ بلکـــه والدین باید دانش پیدا کنند، برنامه داشـــته باشـــند، راه های گونا گون را تجربه کنند، اشتباهاتشان را اصلاح کنند، تدبیر کنند، عمیق و ژرف اندیش باشـــند و تسلیم نشوند. کودکان با یکدیگر متفاوت اند و والدین هـــم تفاوت هـــای زیادی با هم دارند. هیچ نســـخۀ واحدی بـــرای تربیت وجود نـــدارد؛ اما می توان ترکیبی از دانـــش و تجربه های موجود را به کار گرفت. پدران و مادران باید آن قدر مهارت بیابند تا بتوانند با شـــناخت کودکشان و روش ها و ایده های موجود برای تربیت، سبک خود را بیافرینند و فرزندانی توانا و مسئول و شاد تربیت کنند.
اگر می خواهید بدانید اصول تربیت کودکان چیست و از روش های تربیت کودک شناختی اجمالی پیدا کنید، کتاب آینه های رو به رو این فرصت را برای شما فراهم کرده است.

خلاصه کتاب آینه های روبرو

کودکی مرحله ای از زندگی همۀ انسان هاست. هم خودمان بچگی کرده ایم، حتی اگر یادمان نیاید و هم بچه های فراوانی در اطرافمان دیده ایم؛ بنابراین تعریف کردن چیزی که همه با آن زندگی کرده ایم، شاید بی معنا باشد. اما شناخت کامل مخاطب، یکی از کلیدواژه های مهم تربیت است و تا زمانی که این شناخت به خوبی شکل نگیرید، نمی توان عوامل تربیتی را به خوبی اعمال کرد و اصول و روش های تربیتی پیشنهاد داد. همچنین موفقیت تربیتی منوط به برنامه ریزی است که این برنامه ریزی بر اساس ویژگی های مخاطب صورت می گیرد.
در کتاب آینه های روبرو، تـــلاش می شـــود بـــا توجـــه بـــه دیدگاه هـــا و ایده هـــای مطـــرح در کارگاه هـــای حجت الاسلام والمســـلمین ســـیدعلیرضا تراشـــیون، بـــدون مقدمه چینی، اطلاعاتی مفید و ناب در خصوص تربیت کودکان، در پنج فصل در اختیار شما والدین قرار گیرد:
• در فصل اول، تعاریف و اصطلاحات تربیتی به صورت خلاصه و روان مطرح می شود.
• در فصـــل دوم، ویژگی های روان شـــناختی کودک در دورۀ هفت ســـالۀ اول و دوم بیان می شود. از آن جا که در دورۀ نوجوانی و رسیدن به بلوغ، زمینۀ خروج از کودکی فراهم می شود، در این کتاب هفت سالۀ سوم بررسی نمی شود.
• در فصـــل ســـوم، پانزده اصل مهم و کلی حا کم بـــر تربیت که نتیجۀ تاملات و مطالعات و تحقیقات روان شناختی و دینی است، آورده می شود.
• در فصل چهارم، به برخی روش های تربیتی مطرح و قابل دفاع اشاره می شود.
• در فصل پنجم، برخی فرصت ها و تهدیدهایی که والدین در زمینۀ تربیت با آن مواجه می شوند و راه های مدیریت فرصت و تهدیدهای تربیتی به صورت مختصر بیان می شود.

برشی از متن کتاب آینه های روبرو

محبت کردن به کودک نه تنها به عنوان یک اصل تربیتی باید همواره مدنظر قرار بگیرد، بلکه به عنوان شـــیوۀ تربیتی نیز بســـیار راه گشاســـت. والدینی که روش اِعمال محدودیت های زیاد برای تربیت کودکان را به کار می برند، معمولاً نتیجۀ عکس می گیرند. باید به کودکان احترام گذاشت و به آن ها آموزش داد تا احترام متقابل را یاد بگیرند و آمادۀ پیروی از قوانین اجتماعی باشـــند. برای رســـیدن به چنین هدفی، برخی والدین شـــیوه ای را برمی گزینند که والدینشان برای تربیت آنان داشته اند؛ زیرا می پندارند این شیوه در آنان تأثیرگذار بوده است. در قدیم، شیوۀ اجبار، تهدید، مقایسه، تنبیه و... برای تربیت، بسیار به کار برده می شد. توجه به این نکته مهم اســـت که در آن دوران، محیط زندگی محیط بسته تری نسبت به محیط باز و متضاد این دوران بود؛ به همین سبب، به کاربردن چنین شـــیوه هایی در دورۀ کنونـــی، معمولاً نتیجۀ مطلوبی ندارد. نبایـــد هیچ گاه زور و اجبار غیرضروری به فرزند تحمیل و بیش از اندازه خســـته شـــود تا مجبور شـــود دست به مخالفت های شدید بزند. بهتر است به جای متوسل شدن به زور، با محبت فراوان با کودک رفتار شود. شیوۀ پرخاشگرانه و سلطه جویانه فقط زمانی باید به کار برده شود که جان فرزند در خطر است.
به کاربردن روش محبت ورزی به معنای رها کردن کودک نیست. برخی والدین برای این که کودکشان برداشت منفی از گفته ها و کارهایشان نداشته باشد، ترجیح می دهند هیچ کاری به کار کودک نداشته باشند. چنین تصوری کاملاً سطحی و بـــرای ســـاده کردن وظایف اســـت و در تربیـــت فرزند هیچ تأثیـــری نمی گذارد.
محبـــت و محدودیت زیاد بهتـــر از محبت و محدودیت کم عمـــل می کند؛ زیرا میـــزان محبـــت و محدودیت کم ســـبب ایجاد شـــخصیت ضعیـــف در کودک می شـــود. والدین باید عشـــق و محبت خود را تا جایی که توان دارند، نصیب کودک کنند و در صورت لزوم، حد و مرزهای مشخصی برای آن ها تعیین کنند.
 کودکان در روند تربیتشان، آن قدر که به محبت نیاز دارند، به دستورالعمل های آموزشی نیاز ندارند.

خرید کتاب آینه های روبرو

نسخه چاپی کتاب آینه های روبرو را می توانید از طریق سایت و یا نرم افزار فراکتاب خریداری کنید.

دانلود کتاب آینه های روبرو

نسخه الکترونیک کتاب آینه های روبرو را می توانید از طریق نرم افزار فراکتاب دانلود کرده و سپس آن را در کتابخوان فراکتاب مطالعه کنید.

دانلود کتاب آینه های روبرو

مشخصات کتاب آینه های روبرو در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: مهرستان
نویسنده: سید علیرضا تراشیون و محمدرضا بهشادمند
تعداد صفحه: 176
موضوع: تربیت فرزند
قالب: چاپی و الکترونیک

 

کتابشناسی ملی :
8422386
شابک :
9786227763010‬‬‬‬‬
سال نشر :
1400
صفحات کتاب :
176
کنگره :
‬‬‮‭‬‮‭HQ۷۶۹
دیویی :
‏‫‬‬‮‭۶۴۹/۱

کتاب های مشابه آینه های روبرو