امتیاز
5 / 0.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
3,600

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

معرفی کتاب اخلاق اقتصادی

کتاب اخلاق اقتصادی نوشته جواد ایروانی توسط انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی منتشر شده است. رشد و پیشرفت اقتصادی در کنار سالم سازی فعالیت ها و مقابله با مفاسد از یک سو، و ایجاد و گسترش عدالت اجتماعی، و برخورداری همة مردم از رفاه نسبی از سوی دیگر، از مهم ترین دغدغه های عصر حاضر در بیشتر جوامع است.

سوگمندانه باید گفت امروز، بسیاری از جوامع اسلامی، کم و بیش، با مشکلات ناشی از فقر، عقب ماندگی و توزیع نابرابر امکانات، رویارویند؛ در حالی که مهمترین عناصر رشد و توسعه اقتصادی و مؤثرترین شیوه های سالم سازی فعالیت ها و گسترش عدالت اجتماعی اقتصادی، در آموزه های اسلامی، به روشنی و فراوانی مطرح شده است، به طوری که توجه به آن در برنامه ریزی های اقتصادی، و نهادینه کردن آن در فرهنگ عمومی، به درستی می تواند تمدّن شکوهمند اسلامی را احیا کند و رفاه و آسایش همگانی را ارزانی دارد.

گزیده کتاب اخلاق اقتصادی

پیشتر بیان داشتیم که در مقابل اندیشة «خویش‌مالکیِ فردی» در نظام سرمایه‌داری و «دولت‌مالکی» در نظام سوسیالیستی، در بینش اسلامی، خداوند، مالک همه چیز است. از این رو در اندیشة اسلامی، انسان، تنها جانشین و نمایندة خدا در زمین است . خداوند از میان تمام موجودات، انسان را برگزید ، از روح خود در او دمید  و او را امانتدار خویش قرار داد  و با دین و آموزه‌های وحیانی راه و رسم جانشینی و حمل امانت الهی را برای وی روشن ساخت.

بنابراین، طبیعت با تمام ثروت ها و منابعش به عنوان «امانت» به دست بشر سپرده شده است که باید بر اساس آموزه‌های دینی، حق امانتداری را به جا آورد و تصرّفاتش در چارچوبه‌ای باشد که خداوند مشخص کرده است. این نگرش، از یک‌سو هرگونه آزادیِ بی‌قید و شرط در مسائل اقتصادی را نفی می‌کند و در واقع، یکی از مبانی انسان‌شناختیِ محدودیت ها و اخلاق اقتصادی در بینش اسلامی به شمار می‌رود، و از دیگرسو، نقش مؤثری در خودشناسی و خودسازی بازی می‌کند که زمینة فکری و روانی برای پذیرش و عمل به احکام و اخلاق اسلامی در زمینة اقتصاد را فراهم می‌سازد.


کتابشناسی ملی :
م‌84-16801‬
شابک :
‏‫‭‭‭‎964-7673-24-8
سال نشر :
1384
صفحات کتاب :
311
کنگره :
BP230/2‏‫‭/‮الف‬9‮الف‬3 1384
دیویی :
297/4833

کتاب های مشابه اخلاق اقتصادی