امتیاز
5 / 0.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
رایگان
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب بررسی سرقت تعزیری و تطبیق آن با حقوق مصر 

کتاب بررسی سرقت تعزیری و تطبیق آن با حقوق مصر نوشته خیرعلی نورالله پور ارچی می باشد و انتشارات قانون یار آن را منتشر کرده است.نویسنده در این کتاب، به اجرای عدالت اشاره می کند چرا که عدالت جویی در ردیف ویژگی های ذاتی انسان بوده و با سرشت او آمیخته است.

در نگاه آدمیان یکی از راه های برقراری عدالت در جامعه، اعمال مجازات بر مبنای استحقاق و سزاوار تحمیل مجازات می داند، چرا که او با انتخاب ناشایست نظم جامعه را مختل کرده است. تمامی سیستم های مترقی، اقتدار دستگاه قضایی در احقاق حقوق اشخاص را نشان حق محوری آن نظام می دانند.

نظام دادرسی یک حکومت اگر به تشکیلات مستحکم دست یابد به نحوی که در رسیدگی به هر نوع دعوی، ساز و کار مناسب داشته، موافق اقتضائات هر یک ساختار دادرسی متناسبی مستقر نماید، شهروند محور است. نظام دادرسی غیرجامع و سطحی مشوق زورمندان و ابزار توجیه عمل متخلفان و مامن صاحب منصبان قانون گریز شناخته می شود. در جمهوری اسلامی ایران، بند اول اصل 158 قانون اساسی تکلیف رئیس قوه قضاییه را ایجاد تشکیلات لازم در دادگستری به تناسب مسئولیت های اصل 156 مقرر نموده است.

چنین تکلیفی به معنای ایجاد حقی برای عموم مردم ایران در برخورداری از نظام دادرسی مناسب جهت احقاق حقوقشان است. به همان اندازه که احقاق حقوق افراد به تشکیلات دادگستری وابسته باشد برای متصدی قوه قضائیه باید تکلیف قائل شد.

گزیده کتاب بررسی سرقت تعزیری و تطبیق آن با حقوق مصر 

جرم به همراه شکل گیری اولین جوامع و به دنبال جوامع و به دنبال تزاحم منافع میان انسان ها پا به عرصه وجود نهاد و با ورودش حیات آدمیان و جوامع را به مخاطره انداخت.وجود پدیده مجرمانه در هر جامعه ای چون دیگر پدیده های اجتماعی ناشی از روابط افراد با یکدیگر است و چون انسان جزء جدایی ناپذیر زندگی اوست به نحوی که جرم پدیده ای بهنجار و بخشی از هر جامعه تلقی شده است،با وجود این تاریخ حقوق کیفری نشان می دهد که از قدیم الایام بشر در برابر جرائم سکوت نکرده و در قبال تجاوز به حریم آزادی ها و حقوق خویش واکنش نشان داده است.

از دیر باز جوامع انسانی حتی جوامع ابتدایی برای مقابله با جرم به ناچار از حربه ای استفاده کرده اند. این حربه از انتقام های پایان ناپذیر و خونین قبیله ای در اجتماعات بدوی تا مجازات های  متمدن و پیشرفته امروزی دستخوش تغییر و تحولات بسیاری شده است.

صرف نظر از این تغییرات، آنچه از روزگاران کهن به عنوان یکی از دغدغه های اصلی در این حوزه محسوب می شود چگونگی توجیه عقلی و اخلاقی مجازات است. ّاهداف مجازات ها دارای گستره وسیعی است که از انتقام به عنوان یکی از اهداف مجازات در جوامع غیر متمدن ابتدایی گرفته تا تحقق عدالت، بازدارندگی، بازپروری، ترمیم خسارات ناشی از جرم و ... را در بر می گیرد.

آن چه از میان همه ی این اهداف، قدرت و سلطه ی خود را بر سایر توجیهات مجازات در طول تاریخ حفظ کرده است، اجرای عدالت است چرا که عدالت جویی در ردیف ویژگی های ذاتی انسان بوده و با سرشت او آمیخته است. در نگاه آدمیان یکی از راه های برقراری عدالت در جامعه، اعمال مجازات بر مبنای استحقاق و سزاوار تحمیل مجازات می داند، چرا که او با انتخاب ناشایست نظم جامعه را مختل کرده است. 

دیویی :
‏‫‭‭۳۴۵/۵۵۰۲۶۲‬‬
کتابشناسی ملی :
4689516
شابک :
978-600-8077-99-2
سال نشر :
1396
صفحات کتاب :
106
کنگره :
‏‫‭‭KMH۴۲۳۴‬‭‏‫‭/ن۷س۴ ۱۳۹۶‬

کتاب های مشابه بررسی سرقت تعزیری و تطبیق آن با حقوق مصر