نظر شما چیست؟

معرفی کتاب فرزندپروری دختران نوجوان 

کتاب فرزندپروری دختران نوجوان نوشته تمی کابز می‌باشد که با ترجمه نجیبه اکبرزاده‌امیردهی، فهیمه انصاری، نسرین ذبیحی و به همت انتشارات برگ و باد به بازار نشر وارد شده است.

فرزندپروری در دوران نوجوانی یکی از زمان‌های چالشی و حساس برای والدین است. در این دوران، نوجوانان با تغییرات فراوانی در شخصیت، احساسات و رفتارهایشان مواجه می‌شوند که ممکن است برای خود و والدین چالش‌هایی ایجاد کند. تغییرات فیزیکی، اجتماعی، و روانی همراه با نیاز به استقلال و همچنین حفظ ارتباطات نزدیک با خانواده و والدین، امری گاهاً پیچیده می‌شود. برای والدین، مهارت در فراهم کردن یک محیط ارتباطی درست و دوستانه با فرزندان، مهم است.

توانایی فهم درست از موضوعاتی مانند تأثیر رسانه‌ها و فضای مجازی بر رفتار نوجوانان، مدیریت استرس و فشارهای روزمره، ارائه حمایت و تشویق برای رشد و توسعه فردی، از موضوعاتی است که باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشت.

مهارت فرزندپروری در دوران نوجوانی نیازمند ایجاد تعادل میان دادن آزادی و مسئولیت به نوجوانان و همچنین حفظ حد و مرزهای اجتماعی و اخلاقی است تا فرزندان بتوانند با خودکنترلی بهتر و اعتماد به نفس تربیت شوند.

فرزندپروری در دوران نوجوانی اهمیت بسیاری دارد؛ زیرا همان‌طور که گفته شد در این دوره، فرزندان با تغییرات فراوانی در شخصیت، رفتار و نیازهایشان روبرو می‌شوند.
در فرزندپروری در دوران نوجوانی تعدادی از علائم هشداردهنده وجود دارند که نشان می‌دهد همه چیز خوب پیش نمی‌رود و ممکن است خانواده بخواهد برای رفع این مشکلات از مشاور کمک بگیرد.

این علائم شامل رفتار پرخاشگرانه یا خشونت توسط نوجوان، سوءمصرف مواد مخدر یا الکل، بی‌بندوباری، فرار از مدرسه، عدم رعایت قانون است. به‌طورکلی، فرزندپروری در دوران نوجوانی نیازمند ترکیبی از ارتباطات سالم، حمایت و تشویق، آموزش مهارت‌های زندگی و مدیریت تعاملات با محیط اطراف است.

این عوامل می‌توانند نقش مهمی در شکل‌دهی به شخصیت و رشد سالم نوجوانان ایفا کنند و به آنها کمک کنند تا با چالش‌های دوران نوجوانی مواجه شده و از عهده مشکلات خود برآیند. کتاب فرزندپروری دختران نوجوان برای آشنایی بیشتر شما با نوجوان و مباحث مربوط به فرزندپروری به نگارش در آمده است.

گزیده کتاب فرزندپروری دختران نوجوان 

به خاطر داشته باشید که ذهن نوجوان تازه شروع به درک دنیای بزرگسالان کرده است. وقتی مسائل دوستان، فشار مدرسه، آینده غیرقابل پیش‌بینی، والدین آزاردهنده، سیاست، تغییرات آب وهوایی و مشکلات جنسی و افراط‌گرایی را مدنظر قرار می‌دهیم، می‌بینیم فشار زیادی را تحمل می‌کنند. از آنجا که نمی‌دانند چگونه این همه را تحمل کنند و احساسی که در این‌باره دارند، را چطور ابراز نمایند، به سرعت احساس خفقان می‌کنند. وقتی جایی برای تخلیه هیجاناتشان نداشته باشند، از درون غلیان می‌کند و در نهایت با دختری دمدمی‌مزاج و غیرقابل پیش‌بینی روبه‌رو خواهید بود.  

با دقت مراقب تغییرات ناگهانی در دخترتان باشید و این موضوع می‌تواند نشانگر خوبی باشد که سطح هیجانات و استرس فعلی او بالاتر از سطح عادی برای یک نوجوان است. شاید قبلاً بسیار فعال و باانگیزه بود و ناگهان نمی‌خواهد جایی برود و مدام در اتاقش می‌ماند.

ممکن است به نظر برسد نمی‌تواند مسئولیت‌هایش را در کارهای خانه به یاد بیاورد یا در انجام تکالیفش اهمال کاری می‌کند، یا ناگهان خیلی زیاد یا خیلی کم غذا می‌خورد. وقتی دخترتان ناگهان رویه‌ای برعکس گذشته در پیش می‌گیرد، این دلیلی برای هشدار است. احساس استرس و اضطراب اغلب موجب سردرد و دل درد می‌شود، لذا اگر مدام احساس بیماری می‌کند، احتمالاً استرسی که دارد؛ دلیل علائم جسمی است. 

صفحات کتاب :
114
کنگره :
‏‫‬‮‭HQ۷۹۸‬‬‬‬
دیویی :
‏‫‭۳۰۵/۲۳۵۲‬‬‬
کتابشناسی ملی :
9562456
شابک :
9786228091457
سال نشر :
1403

کتاب های مشابه فرزندپروری دختران نوجوان