امتیاز
5 / 3.8
مشاهده نمونه
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
رایگان
خبرم کن
کتاب چاپی ناموجود است
250,000
10%
رایگان

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

کتاب اربعین طوبی نوشته‌ی سیدمحسن امامیان است که به همت انتشارات کتاب جمکران، منتشر شده است. این کتاب، روایت‌گر داستان زندگی زنی است که بخش زیادی از تاریخ معاصر ایران و عراق را به چشم دیده است.

معرفی کتاب اربعین طوبی

اربعین طوبی، روایت‌گر زندگی طوبی است. طوبی، زنی از تبار غیرت و صبر است. او که بعد از فوت همسرش عبدالله، بزرگ خاندانش است، محلی برای پذیرایی از زوار اربعین در کربلا تدارک می‌بیند و رسم زیبایی را پایه گذاشته است که تمام خاندان، از بزرگ و کوچک، قلکی دارند که در طول سال مبلغی پس‌انداز می‌کنند تا صرف هزینه‌های موکب در روز اربعین شود. اما این بار، قلک‌ها داستانی متفاوت را رقم می‌زنند. طوبی که خودش را وقف اربعین می‌داند، با نیت یوسف گمشده‌اش، قدم در مسیر می‌گذارد.

این کتاب، روایت‌گر داستانی واقعی است که در طول همراهی با متن، گریزی به گوشه‌ای از تاریخ معاصر ایران و عراق می‌زند. داستان این رمان شامل ۴۰ گام است و هر گام با دستمایه ‌قرار دادن داستان زمان‌ حال ‌طوبی و پیاده‌روی او از بصره به سمت کربلا، با رجوع به گذشته، نوجوانی، جوانی و میانسالی او که دربردارنده‌ی حال‌وهوای بخش‌هایی از تاریخ معاصر ایران و عراق است، روایت می‌شود.

خلاصه کتاب اربعین طوبی

داستان کتاب اربعین طوبی، روایت‌گر قصه‌ی زنی شیعه است که در مسیر پیاده‌روی اربعین از بصره تا کربلا، داستان زندگی خود را برای نوه‌هایش بازگو می‌کند. طوبی، زنی ایرانی‌الاصل و زاده‌ی تهران است که در نوجوانی به عقد مردی عراقی در می‌آید و راهی این کشور می‌شود تا باقی عمرش را در بصره بگذراند. طوبی، سختی‌های زیادی در زندگی کشیده است؛ اما اکنون چشم انتظار پسر مفقود‌الاثرش است. پسری که همگان از آمدن آن ناامید شده‌اند و نام او را با عنوان شهید بر سینه‌ی دیوار زده‌اند، اما حسی مادرانه، طوبی را امیدوار به بازگشت او نگاه داشته است.

نویسنده‌ی اثر، زندگی پر حادثه‌ی طوبی را بستر مناسبی برای روایت شادی‌ها و تلخ‌کامی‌های گذشته و حال دو سرزمین ایران و عراق دیده‌ است که در گذشته ملتی واحد بوده و پیوندهای فرهنگی و مذهبی بسیاری با یکدیگر داشته‌اند. رمان حاضر، با دستمایه قرار دادن ماجرای زندگی طوبی؛ شیرزن ایرانی، قصد دارد به مسائلی هم‌چون محبت اهل بیت (ع)، سبک زندگی ایرانی اسلامی، تاریخ معاصر، جایگاه خانواده، مشترکات دو کشور ایران و عراق و در قالب بزرگ‌ترین گردهمایی محبان اباعبدالله که با عنوان راهپیمایی اربعین برگزار می‌شود، بپردازد.

خرید کتاب اربعین طوبی

در فروشگاه اینترنتی فراکتاب امکان خرید کتاب اربعین طوبی، نوشته‌ی سیدمحسن امامیان از انتشارات کتاب جمکران فراهم شده است. شما می‌توانید این اثر را در قالب کتاب چاپی و نسخه‌ی الکترونیکی تهیه کنید. نسخه‌ی چاپی این کتاب با قیمت مناسب در فراکتاب قرار گرفته است تا مخاطبان امکان دسترسی راحت‌تر به آن را پیدا کرده و لذت خواندن این کتاب را از دست ندهند.

برشی از متن کتاب

خانه عبدالله، خانه بزرگی بود اما همان‌روز اول دلم برای همه کودکیم تنگ شد. خوب شد مامانی همراهم آمده بود و الا دق‌مرگ می‌شدم. مامانی حال و روزش از من بدتر بود و یک هوس زیارت سرپا نگهش می‌داشت. روز سوم شد و هوویم پا به خانه‌اش نگذاشت. مامانی حالش دست خودش نبود. هر وقت این‌طوری می‌شد می‌نشست پای چرخ خیاطی‌اش و هی می‌دوخت و هی می‌دوخت تا خستگی جای فکر و خیالش را بگیرد. اما اینجا فقط می‌بایست دور خودش بچرخد. دو پر چادرش را گره زد به کمرش، یک یا علی محکم گفت و خانه را آب و جارو کرد. عبدالله که برگشت کلی شرمنده شده بود و می‌خواست دست مامانی را ببوسد اما هنوز بینشان یک کوه یخِ آب نشده فاصله بود. عبدالله با زبان بی‌زبانی به مامان فهماند که زن اولش فعلا روی پاشنه لج افتاده و قصد آمدن ندارد. مامان خنده‌ای کرد و بعد به آذری چیزهایی گفت که عبدالله نفهمد. مضمون حرف‌های ترکی مامانی این بود:

به ما گفته بودند عراقی‌ها مهمان نوازند. این بود رسمش؟ خودتان از خودتان چهارتا چهارتایش را می‌گیرید حالا چه شده برای ما ناز و کرشمه می‌آیید؟ دختر یتیمم رو سپردم به زینب خاتون. ابالفضل بزنه به کمر هرکی باهاش بد تا کنه...

عبدالله هر چه را نفهمید، زینب و ابالفضل را خوب فهمید. با همان فارسی نیم‌بندی که بلد بود گفت: وسایلتان را جمع کنید تا بفرستمتان کربلا. دویدم چمدانم را ببندم که مامانی گفت: خودم تنها می‌روم. تو بمان پیش شوهرت. شاید زنش آمد. تو نباشی وهم ورش می‌دارد، برای خودش جولون می‌دهد. خیال می‌کند تو آمدی گردش و تفریح. بمان سر زندگیت و حقت را بگیر.

دانلود کتاب اربعین طوبی

برای دانلود کتاب اربعین طوبی، می‌توانید با نصب اپلیکیشن فراکتاب نسخه‌ی الکترونیکی این کتاب را دانلود و مطالعه کنید. این کتاب با قیمت مناسب در فروشگاه اینترنتی فراکتاب موجود است.

کتابشناسی ملی :
4430464
شابک :
978-964-973-439-2
سال نشر :
1395
صفحات کتاب :
296
کنگره :
‏‫PIR۸۳۳۴‭‬ ‭/م۱۷‏‫‭‮الف‬۴ ۱۳۹۵‬‬
دیویی :
‏‫‭۸‮فا‬۳/۶۲‬‬

کتاب های مشابه اربعین طوبی