امتیاز
5 / 0.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
رایگان
خبرم کن
کتاب چاپی ناموجود است
130,000
15%
رایگان
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب اصول تربیتی فرزند

کتاب اصول تربیتی فرزند، اثرسیدعباس‌موسوی‌مطلق؛ با توجه به اینکه صحیفهٔ سجادیه، شامل نیایش‌های امام سجاد(ع) در ارتباط با خداوند است، عنوان کلی مجموعه، «ارتباط» نامگذاری شدو به دلیل اختصاص هر دعا به یک موضوع خاص، عنوانی اختصاصی متناسب با هر دعا برای هر مجلد تعیین شده است. 

صحیفهٔ سجادیه، ازجمله میراث ماندگار و از ارزشمندترین مفاخر شیعه است که به «زبور آل محمد» مشهور است. امام خمینی در وصیت‌نامهٔ الهی و سیاسی‌شان، آن را «نمونهٔ کامل قرآن صاعد» و از بزرگترین مناجات عرفانی در خلوتگاه انس با خداوند دانسته‌اند؛مقام معظم رهبری، آیت‌الله‌خامنه‌ای (مدظله‌العالی) صحیفهٔ سجادیه را «بحر مواج معارف اسلامی» و از «بهترین ذخایر معنوی» دانسته است و در توصیه به جوانان به خواندن و تدبر در آن می‌فرماید: «خواهش می‌کنم عزیزان من، به خصوص جوانان،با صحیفهٔ سجادیه انس بگیرند؛ زیرا همه چیز در این کتاب ظاهرا دعا و باطنا همه چیز، وجود دارد. 

اولین مجلد از شرح ادعیهٔ صحیفهٔ سجادیه که ا کنون پیش روی خوانندهٔ گرامی قرار دارد، شرح دعای بیست‌وپنجم است که اختصاص به روش و اصول تربیتی فرزند دارد. امید به آن که با مطالعه کتاب اصول تربیتی فرزند نکات ارزشمندی را بیامورید.

گزیده کتاب اصول تربیتی فرزند

اقسام خیرخواهی و نصیحت
خیرخواهی و نصیحت بر دوگونه است: یک قسم خیرخواهی، زبانی است که انسان با فرد نیازمند به مشاوره و گفت‌وگو می‌پردازد که در این روش باید موضوع نصیحت را کاملا تبیین و روشن کند تا طرف مقابل، راهکار بیان شده را بفهمد. قسم دیگرِ نصیحت و خیرخواهی، عملی است. مثلا گاهی انسان به عنوان خیرخواهی به رفع نیازهای مادی و معنوی فرد نیازمند می‌پردازد. واسطه شدن برای ازدواج افراد، مصداق خیرخواهی و نصیحت زبانی و عملی است.

نسبت کودک با نصیحت و خیرخواهی
مشهور است که می‌گویند جوانان به عنوان اولاد انسان از نصیحت شدن گریزان هستند. برای اثبات غلط بودن این گفته، توجه به سه نکتهٔ زیر ضروری است: 
1. این مطلب عمومیت ندارد و کم نیستند نوجوانان و جوانانی که به دنبال حقیقت بوده، تشنهٔ شنیدن تجربه‌ها، راهکارها و نصایح بزرگان برای حرکت صحیح در مسیر زندگی و بندگی خویش هستند.

نمونهٔ این نوجوانان و جوانان، خیل عظیم و گستردهٔ طلاب، رزمندگان دفاع مقدس و دیگر عرصه‌های جهاد و شهادت، همچون مدافعان حرم و نیز نواجوانان و جوانان هیئتی، بسیاری از جوانان در دانشگاه‌ها و حتی دانش‌آموزان مدارس هستند که با میل و رغبت در پای منبر استادان اخلاق نشسته و با شنیدن سخنان خطیبان از خرمن بیانات گهربار ایشان بهره می‌گیرند.. . 

صفحات کتاب :
237
کنگره :
BP۲۶۷/۱
دیویی :
۲۹۷/۷۷۲
کتابشناسی ملی :
۹۴۰۱۹۳۸
شابک :
978-622-372-027-7
سال نشر :
1402

کتاب های مشابه اصول تربیتی فرزند