امتیاز
5 / 0.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
رایگان
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب بر قله معنویت

بر قله معنویت اثر احمدرضا احمدی کاری است از واحد علوم اسلامی دانشگاه جامع امام حسین (ع) که توسط موسسه چاپ و انتشارات این دانشگاه منتشر شده است.

تمام ادیان الهی و در راس آنها اسلام، انسان را موجودی کمال‌گرا می‌دانند. از نظر اسلام انسان همواره درحال تکامل است و جهت‌گیری او به سمت کمال بی‌نهایت یعنی خداوند تبارک و تعالی است. تنها راه دستیابی به این کمال معنویت و تقوا است.

معنویت از یک‌سو بذر دل‌های قابلی است که بذر تقوا را پذیرفته و با افاضات رب الارباب به ثمر نشسته و از دیگر سو معنویت افاضه‌ای است که انسان پس از پالایش و پیرایش جان از زخارف دنیوی ، اوصافی را ملکه جان می‌کند بطوری‌که علاوه بر انجام واجبات و ترک محرمات، به مقام خوف و خشیت دست پیدا می‌کند، این مقام را مقام معنویت برتر می‌نامیم.

مجموعه حاضر را بر قله معنویت نام نهاده‌ایم ، تا با اموزه‌های زلال الهی، نبوی و علوی همچنین توصیه‌ها و سرگذشت واصلان مقرب، راهی به‌سوی ملکوت معنوی بگشاییم و به مقام آن اولیای الهی نائل آییم.

گزیده کتاب بر قله معنویت

تعریف معنویت 

معنویت رتبه‌ای است از عالم روحانی که انسان بواسطه ممارست و توجه به فضایل انسانی، اوصاف حمیده‌ای را در خود ملکه ساخته و آن اوصاف و فضایل؛ او را از مهالک نجات و سبب کمالات عالیه‌ی الهیه می‌گردد.

اوصاف حمیده

بی‌رغبتی به دنیا، خیرخواهی، تهذیب نفس، تقوا و.... از جمله اوصاف حمیده می‌باشند؛ چنانکه استادشهید مرتضی مطهری در توصیف استاد خود می‌گوید: .... این مرد(علامه طباطبایی) واقعا یکی از خدمتگزاران بسیار بسیار بزرگ اسلام است، او به راستی مجسمه تقوی و معنویت است، در تهذیب نفس و تقوی، مقامات بسیار عالی طی کرده است، من سالیان دراز از فیض محضر پربرکت این مرد بزرگ بهره‌مند بوده‌ام و الان هم هستم.

در مقابل معنویت، اعتقادی تحت عنوان اصالت الله وجود دارد که از آن به‌عنوان جهان‌بینی مادی یاد کرده‌اند.

وقتی از معنویت سخن به میان می‌آوریم در خقیقت هدفمان این است که مقام قدسی انسان را بشناسیم و با شناخت مراتب کرامت انسانی به مقام قرب و محفل انس بار یابیم.

صفحات کتاب :
147
کنگره :
4ب3الف55/BP250
دیویی :
297/63
کتابشناسی ملی :
1274766
شابک :
9_255_452_964_978
سال نشر :
1387

کتاب های مشابه برقله معنویت