امتیاز
5 / 0.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
رایگان
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب روشنفکری دینی

کتاب روشنفکری دینی(تعامل با جمهوری اسلامی ایران) نوشته آقای مسعود پورفرد و منتشر شده توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.

ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻋﻨﻮان «ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺟﺮﯾﺎن روشنفکری دینی ﺑﺎ ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼمی اﯾﺮان»، ﺗﺄﻟﯿﻒ ﺟﻨﺎب آﻗﺎی ﻣﺴﻌﻮد ﭘﻮرﻓﺮد در زﻣﯿﻨﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪﺷﻨﺎسی ﺳﯿﺎسی اﺳﺖ. اﯾﺸﺎن در اﯾﻦ اﺛﺮ، از ﯾﮏﺳﻮ، در ﺻﺪد ﺑﯿﺎن وﺿﻌﯿﺖ و ﻋﻤلکرد ﺟﺮﯾﺎن روﺷﻨﻔﮑﺮی دینی و از دﯾﮕﺮﺳﻮ در ﻣﻘـﺎم ﺑﯿﺎن واﮐﻨﺶﻫﺎی ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣی اﯾﺮان ﺑﺎ آﻧﺎن، ﺑﺎ ﺿﺮورت و اﻫﻤﯿﺖ ﮐﺎوش در ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼمی اﯾﺮان و ﯾﺎﻓﺘﻦ راﻫﮑﺎرﻫﺎ ﺑﺮای ﺗﻘﻮﯾﺖ ﻧﻈﺎم ﻣﺮدمﺳﺎﻻری دینی اﯾﺮان، ﺑﺮ اﺳﺎس روشﻫﺎ و ﮐﺎرﺑﺮدﻫﺎی ﻋﻤلی ﻫﺴﺘﻨﺪ.

اﺛﺮ ﺣﺎﺿﺮ در ﺷﺶ ﻓﺼﻞ و در ﻗﺎﻟﺐ ﭼﻬﺎرده ﮔﻔﺘﺎر ﺑﻪ ﻣﺒﺎحثی ﭼﻮن: «ﻣﻔﻬﻮم روﺷﻨﻔﮑﺮی دینی و دﯾﺪﮔﺎهﻫﺎی ﻣﻄﺮح آن»، «ﺟﺮﯾﺎنﻫﺎی روﺷﻨﻔﮑﺮی دینی و دوﻟﺖ ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼمی اﯾﺮان»، «ﺗﻮاﻓﻖﻫﺎ و ﺗﻌﺎرضﻫـﺎی روﺷﻨﻔﮑﺮان دﯾﻨی و ﺳﺎﺧﺘﺎر ﻗﺪرت ﺳﯿﺎسی»، «ﺗﻌﺎﻣﻞ روشنفکری دینی(ﻋﺒﺪاﻟﮑﺮﯾﻢ ﺳﺮوش) ﺑﺎ ﺣﺎﮐﻤﯿﺖ در ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣی اﯾﺮان»، «ﺗﻌﺎﻣﻞ روﺷـﻨﻔﮑﺮی دینی (ﻣﺼﻄﻔی ﻣﻠﮑﯿﺎن)ﺑﺎ ﺣﺎﮐﻤﯿﺖ در ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣی اﯾﺮان» و «ﺗﺒﯿﯿﻦ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮔﺰارهﻫﺎی ﺷﮑﻞﮔﺮﻓﺘﻪ، اﺳﺘﻨﺘﺎﺟﺎت ﻧﻬﺎیی و راﻫﮑﺎرﻫﺎی ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدی» ﭘﺮداﺧﺘﻪ اﺳت.

گزیده کتاب روشنفکری دینی

یکی دﯾﮕﺮ از ﺗﺤﻘﯿﻖﻫﺎی ﺑﺎاﻫﻤﯿﺖ در ﺣﻮزه روﺷﻨﻔﮑﺮی ﮐﺘﺎب «اﺳﻼم، دﻣﻮﮐﺮاسی و ﻧﻮﮔﺮیی در اﯾﺮان» اﺛﺮ ﻓﺮوغ ﺟﻬﺎنﺑﺨﺶ میﺑﺎﺷﺪ. ﻧﻘﻄﻪ ﻋﺰﯾﻤﺖ ﻧﻮﯾﺴﻨﺪه در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ، ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺳﺎزﮔﺎری ﯾﺎ ﻋﺪم ﺳـﺎزﮔﺎری اﺳﻼم و دﻣﻮﮐﺮسی اﺳﺖ ﮐﻪ در پی آن ﻣﺒﺎﺣﺚ ﺧﻮد را در ﻓﺼﻞ اول ﻣﺘﻮﺟﻪ ﻋﻨﺎﺻﺮی از ﻣﺘﻮن دینی، ﺳﻨﺖ و ﺳﯿﺮه ﻧﺒﻮی ﻗﺮار می دﻫﺪ ﺗﺎ روﯾﮑﺮد اﻧﺪﯾﺸﻤﻨﺪان دینی را در ﺳﺎزﮔﺎری ﺑﯿﻦ اﺳﻼم و دﻣﻮﮐﺮاسی ﻧﺸﺎن دﻫﺪ.

در ﻓﺼﻞ ﺳﻮم و ﭼﻬﺎرم ﺑﻪ ﭘﯿﺪاﯾﺶ روﺷﻨﻔﮑﺮی و ﻧﻮﮔﺮایی دینی در اﯾﺮان و ﺳﯿﺮ ﺗﺤﻮلﻫﺎ و ﺗﻄﻮراتی ﮐﻪ در آﻏﺎز ﭘﯿﺪاﯾﺶ داﺷﺘﻪ اﺳﺖ اﺷﺎره میﮐﻨﺪ و ﺳﭙﺲ ﺑﻪ آرای اﻧﺪﯾﺸﻤﻨﺪانی ﻣﺎﻧﻨﺪ اﻣﺎم ﺧﻤﯿنی، ﺑﺎزرﮔﺎن، ﺷﺮﯾﻌتی و ﻣﻄﻬﺮی میﭘﺮدازد و از ﻣﯿﺎن اﻧﺪﯾﺸﻪ آﻧﺎن ﺻﺮﻓﺎً ﺑﻪ ﺳﻠﺴﻠﻪ ﻣﺒﺎﺣﺚ ﻣﺮﺑﻮط ﺑـﻪ دﻣﻮﮐﺮاسی میﭘﺮدازد و آن‌ها را ﻧﻘﺪ میﮐﻨﺪ و ﺳﺮاﻧﺠﺎم در ﻓﺼﻞ ﭼﻬﺎرم ﻣﺆﻟﻒ ﺑـﻪ ﺗﺒﯿﯿﻦ روﺷﻨﻔﮑﺮی دینی در اﯾﺮان ﭘﺲ از اﻧﻘﻼب میﭘﺮدازد ﮐﻪ آرای ﺳﺮوش درﺑﺎره دﻣﻮﮐﺮاﺳی و ﺣﮑﻮﻣﺖ دﻣﻮﮐﺮاﺗﯿﮏ دینی را ﻣﻮرد ﺑﺤﺚ و ﺑﺮرﺳی ﻗﺮار می‌دﻫﺪ.

کتابشناسی ملی :
8559940
شابک :
978 _ 600_108 _518 _ 5
سال نشر :
1400
صفحات کتاب :
385
کنگره :
DSR 1591
دیویی :
955/084044

کتاب های مشابه روشنفکری دینی