امتیاز
5 / 0.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
45,000
خرید
135,000
15%
114,750
نظر شما چیست؟

کتاب خلاصه شرح حدیث جنود عقل و جهل کتابی عرفانی- اخلاقی مشتمل بر مباحث ارزشمند همراه با نصایح اخلاقی می باشد. این شرح که به قلم توانای عارف باللَّه و واصل به محبوب حضرت روح اللَّه- سلام اللَّه علیه- به رشته تحریر درآمده است، از کتب بی نظیر در نوع خویش به حساب می آید. این کتاب توسط انتشارات کتابستان معرفت به چاپ و نشر رسیده است.

معرفی کتاب خلاصه شرح حدیث جنود عقل و جهل

این شبهه و انحراف که عالم بالله و فاضل کامل و متقی و متخلق شدن به آداب و اخلاق اسلامی شدن منافات با حضور فعال در جامعه و میان مردم و میدان سیاست و مبارزه با ظلم و استکبار دارد، از اذهان جویای حقیقت جوانان با آشنا شدن این کتاب که جامع بخشی از علم و معارف ناب و اخلاق اسلامی و سازنده ی انسان در مسیر کمال است محو خواهد شد.
امام راحل از جایگاه رفیع علم و عمل به شرح حدیث نورانی «جنود رحمان و شیطان» پرداخته، و از نفس قدسی روح الهی در آن چنان دمیده که قلب سالک را مطمئن و قدم او را راسخ کند.
اهمیّت این کتاب فقط به واسطه تضلع مولّف در علوم مختلف نیست، بلکه مربّی بودن امام راحل برای میلیون ها انسان حق طلب و راهبری ایشان بهترین شاهد صدق نگارنده آن است. جوانانی که ره صد ساله را یک شبه پیمودند و انوار معارف بر قلب ایشان متجلّی شد، محک روشن بر صراط مستقیم استاد علم و عمل است.
چنانچه در بالا اشاره گردید این کتاب در سطح بالایی از معارف ناب اسلامی با بیانی تخصصی و توضیحاتی جامع و مفصل قرار دارد و قابل بهره برداری برای فضلا و افراد اهل فن می باشد که این ویژگی ها مانع بهره برداری عموم مومنین و دلدادگان معارف اسلامی و شیفتگان اخلاق و تهذیب گردیده است. از این رو با حفظ تمام بخش ها و مقالات و مقاصد کتاب، لکن جدا سازی مطالب عمومی و قابل استفاده برای عموم بالخصوص جوانان که دل های آماده تری برای میل به بارگاه الهی دارند، از مطالب تخصصی به گونه ای که بر سیر و انسجام مطالب خللی وارد نگردد و خواننده شیفته، نکات اصلی را از دست ندهد، به آنچه مد نظر می باشد صرف نظر کرده است.
همچنین تلاش گردید در ضمن خلاصه کردن مفید مطالب در ذیل مطالب، هر عبارت یا مطلبی که برای طیف مد نظر گویا و واضح نمی باشد با توضیح و ترجمه ای مناسب بر درک و خوشه چینی بهتر از این کتاب ارزشمند بیفزاییم.
با این اقدام از حجم قابل توجه این کتاب شریف نیز کاسته شده و هر مشتاق این دست از معارف را بر آن می دارد تا در زمان های مختصر این عصر که بایستی به بهترین نحو مورد استفاده قرار بگیرد شروع به مطالعه و فیض کامل بردن از آن نماید و صافی دل را بیشتر در مقابل انوار هدایت الهی قرار بدهد.

خلاصه کتاب شرح حدیث جنود عقل و جهل

الهی جنود عقل و رحمان را در باطن قلب ما بر جنود جهل و شیطان غلبه ده و چشم امید ما را از غیر خود کور فرما و به خود و معارف خویش روشنی بخش و دست تصرّف شیطان و جنود او را از مملکت باطن ما قطع کن و دست وسیله ما را از دامن پر شرف و فضیلت محمّد [صلی اللّه علیه و آله و سلّم ] و اهل بیت او کوتاه نفرما و شفاعت آن ها را مرزوق فرما؛ إنَّکَ ذُو فَضْلٍ عَظیمٍ.
باید دانست که نویسنده در نظر ندارد که بحث در اطراف جهات علمیه ی این حدیث شریف کند؛ به جهاتی.
یکی آن که مقصود مهم از صدور این احادیث شریفه و مقصد اَسنی (روشن و واضح) از بَسط علوم الهیه، اِفهام نکات علمیه و فلسفیه و جهات تاریخیه و ادبیه نیست و نبوده؛ بلکه غایت القُصوای (نهایی) آن، سبک بار نمودن نفوس است از عالم مُظلَم طبیعت و توجه دادن ارواح است به عالم غیب و منقطع نمودن طایر روح است از شاخسار درخت دنیا، که اصل شجره ی خبیثه است و پرواز دادن آن است به سوی فضای عالم قدس، که روح شجره ی طیبه است. و این حاصل نیاید مگر از تصفیه ی عقول و تزکیه ی نفوس و اصلاحِ احوال و تخلیص اعمال.
کتاب دارای شش مقاله ‌است که رویکرد امام خمینی در پنج مقاله ابتدایی آن تحلیلی است و به تحلیل اوصاف عقل و جهل و چگونگی آفرینش آن ها می پردازد و این مباحث بر مبنای اصطلاحات رایج در عرفان نظری شکل گرفته است.

در مقاله ششم به عنوان بخش اصلی کتاب، با دربرداشتن ۲۵ مقصد به بررسی یک یک جنود عقل و جهل می پردازد که این بخش حاوی مباحث عرفان عملی و اخلاق کاربردی است.
البته در خلاصه شرح حدیث جنود عقل و جهل بعضی از این مقالات چون مقاله ی سوم به دلیل خلاصه بودن مطلب حذف شده است.

برشی از متن کتاب

اکنون که معلوم شد ایمان غیر از علم است، و آنچه که در ما از معارف و حقایق توحید و اسماء و صفات است، علم است و قلب ما را از آن ها خبری نیست و معلوم شد که تا این امور به قلب نرسد و قلب به آن ها مومن نشود اثرش کم است، باید انسان در صدد تحصیل ایمان برآید که اگر خدای نخواسته از این عالم -که دار تغیر و تبدُّل است و هریک از ملکات و اوصاف و احوال قلبی را می توان در آن تغییر داد- بیرون رویم و از ایمان دست ما تهی باشد، خسارت های فوق العاده به ما وارد خواهد آمد و در آن عالم، ممکن نیست هیچ حالی از احوال نفس تغییر کند.
پس انسان باید در همین عالم، این چند صباح را مغتنم شمارد و ایمان را با هر قیمتی هست، تحصیل کند و دل را با آن آشنا کند و این در اولِ سلوک انسانی صورت نگیرد، مگر آن که اولاً، نیت را در تحصیل معارف و حقایق ایمانیه خالص کند و قلب را با تکرار و تذکر، به اخلاص و ارادت آشنا کند تا اخلاص در قلب جایگزین شود.
ملاحظه ی حال ابلیس کن که چون خودخواهی و خودبینی و خودپسندی در او بود، علمش به هیچ وجه عملی نشد و راه سعادت را به او نشان نداد.
و پس از آن، از گناهان و مخالفات، توبه ی خالصی کند با شرایط خود، که در باب «توبه» بیاید. و چون قلب را از کثافات خالی کرد، مهیا برای ذکر خدا و قرائت کتاب خدا شود و تا قِذارات و کثافات عالم طبیعت در آن است، استفادت از ذکر و قرآن شریف میسور نشود؛ چنانچه در کتاب الهی اشاره به آن فرماید در سوره ی مبارکه ی واقعه، آیه ی ۷۷ الی ۷۹: (إِنَّهُ لَقُرْآنٌ کرِیمٌ* فِی کتابٍ مَکنُونٍ* لا یمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ). پس از آن که دل را برای ذکر خدا و قرآن شریف مهیا نمود، آیات توحید و اذکار شریفه توحید و تنزیه را با حضور قلب و حال طهارت، تلقین قلب کند؛ به این معنی که قلب را چون طفلی فرض کند که زبان ندارد و می خواهد او را به زبان آورد، چنانچه آن جا یک کلمه را تکرار کند و به دهان طفل گذارد تا او یاد گیرد، همین طور کلمه ی توحید را با طمأنینه و حضور قلب، باید انسان تلقین قلب کند و به دل بخواند تا زبان قلب باز شود. و اگر وقتی چون اواخر شب یا بین الطّلوعَین، بعد از فریضه ی صبح برای این کار اختصاص دهد خیلی بهتر است.

خرید کتاب خلاصه شرح حدیث جنود عقل و جهل

نسخه چاپی کتاب خلاصه شرح حدیث جنود عقل و جهل را می توانید از طریق سایت و یا نرم افزار فراکتاب خریداری کنید.

دانلود کتاب خلاصه شرح حدیث جنود عقل و جهل

کتاب شرح جنود عقل و جهل امام خمینی  pdf و یا به عبارتی نسخه الکترونیک خلاصه ی آن را می توانید از طریق نرم افزار فراکتاب دانلود کرده و سپس آن را در کتابخوان فراکتاب مطالعه کنید.

دانلود کتاب خلاصه شرح حدیث جنود عقل و جهل

مشخصات کتاب خلاصه شرح حدیث جنود عقل و جهل در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: کتابستان معرفت
نویسنده: امام خمینی (ره)
تعداد صفحه: 240
موضوع: دین پژوهی
قالب: چاپی و الکترونیک

 

سال نشر :
1397
صفحات کتاب :
240
کنگره :
‏‫BP145‭‬ ‭/ج904622‏‫‬‮‭خ8 1397
دیویی :
‏‫‬‮‭297/218
کتابشناسی ملی :
5427884
شابک :
‭978-600-8460-61-9‬

کتاب های مشابه خلاصه شرح حدیث جنود عقل و جهل