نظر شما چیست؟

معرفی کتاب پویش

کتاب پویش: روایت یا داستان، اثر پاتریک رینزبورو و دوئل کنینگ؛ با قلمی روان و جذاب کوشیده است به موضوع مهارت‌های مورد نیاز برای ساخت پویش بپردازد و ذهن مخاطب را بهتر و بیشتر با آن آشنا سازد.

این کتاب می‌تواند هم کتابی «مهارتی» و هم در عین حال، کتابی «انتقادی» و «آموزشی» تلقی کرد که شما را با روش‌های تغییر اجتماعی به واسطهٔ جنبش‌ها و پویش‌ها آشنا کند. این کتاب، منبعی برای افرادی است که برای مبتنی بر داستان راهبردتر و پایدارتر سوق دهند.

مطالعهٔ این کتاب برای همهٔ کسانی که علاقه‌مند به مشارکت و مدیریت در پویش‌های رسانه‌ای و اجتماعی هستند و البته دانشجویان رشته‌های مختلف؛ خصوصاً رشته‌های علوم‌انسانی و اجتماعی توصیه می‌شود. در واقع، این کتاب به همهٔ کسانی که علاقه‌مند به فعالیت مؤثر و جدی در فضای افکار عمومی هستند کمک خواهد کرد که با برنامه‌ریزی و بینش و دانش بیشتری به این عرصه ورود کنند.

گزیده کتاب پویش

مطالعه‌ی موردی: صلح سبز؛ نهنگ‌ها را نجات دهید

پویش «نجات نهنگ‌ها» مثالی عالی در تغییر داستان است و به دلیل تغییر دیدگاه عمومی در مورد نهنگ‌ها در سراسر جهان، اعتبار دارد. هنگامی که «صلح سبز» پویش خود را در اواسط دهه‌ی ۱۹۷۰ آغاز کرد، صنعت شکار نهنگ، گونه‌های بسیاری از نهنگ‌ها را تا مرز انقراض سوق می‌داد و آگاهی عمومی کمی نیز نسبت به این موضوع وجود داشت.

هنگامی که آن‌ها برای به چالش کشیدن صنعت شکار نهنگ تصمیم گرفتند، می‌دانستند که باید فنون جدیدی در پویش خود به کار برند. آن‌ها فهمیدند که هرگز نمی‌توانند در هر نقطه از تخریب مداخله کنند و جان هر نهنگی را نجات دهند. بنابراین تصمیم گرفتند تا در فرهنگ مسلط شکار نهنگ و همچنین داستانش تغییر ایجاد کنند. پویشگران پویش «نجات نهنگ‌ها» از خود پرسیدند: درک عامیانه از نهنگ چیست و از کجا آمده است؟

آن‌ها فهمیدند که مردم نسبت به نهنگ‌ها اطلاعات کمی دارند و بیشتر آن‌ها چیزی را که می‌دانستند از کتاب دبیرستانشان بود: روایتی از «رمان موبی دیک» در قرن نوزدهم از «هرمان ملویل» روایتی که از دلاوری کسانی سخن می‌گفت که با قایق‌های کوچک به دریا می‌روند و جان خود را برای نبرد با نهنگ‌های بزرگ و غول‌پیکر به خطر می‌اندازند.

اما در اواخر قرن بیستم، فروش نهنگ، یک صنعت بود. کشتی‌های عظیم‌الجثه نهنگ شکن، پستانداران در معرض خطر را مچاله می‌کردند و به صورت دسته جمعی می‌کشتند که این کار نه خطرناک بود و نه قهرمانانه. پویشگران می‌دانستند که باید واقعیت نامرئی صنعت شکار نهنگ را آشکار کنند. پس سعی کردند داستانی دراماتیک را روایت کنند و تصمیم گرفتند که مفهوم نهنگ را در فرهنگ عامه تغییر دهند.. .

شابک :
978-600-159-424-3
سال نشر :
1400
صفحات کتاب :
212
کنگره :
HM۸۳۱
دیویی :
۳۰۳/۴
کتابشناسی ملی :
۸۵۴۹۷۴۲

کتاب های مشابه پویش