نظر شما چیست؟

معرفی کتاب بررسی جرم‌ شناختی جرایم جنسی

کتاب بررسی جرم‌شناختی جرایم جنسی نوشته علی محمدی‌جورکویه می‌باشد و سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی این کتاب را به چاپ رسانده است.

یکی از معضلات پیش روی جامعه ما، جرایم جنسی است و بر اساس بند پنجم اصل 156 قانون اساسی جمهوری ایران، قوه قضائیه به اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمان موظف شده است. این تحقیق با بهره گیری از منابع اسلامی، یافته های علمی و تحقیقات میدانی، می کوشد گامی در راه یاری رساندن برای تحقق این مهم در حوزه جرایم جنسی بردارد و ازاین رو، محورهای ذیل را به مطالعه و بررسی گذاشته است: 1. عوامل و زمینه های وقوع جرایم جنسی.

هرچند جرایم جنسی اعم از زنا شامل زنا با رضایت طرفین و زنا به عنف _، لواط، مساحقه، خودارضا یی و برقراری رابطه جنسی با حیوانات می باشد؛ ولی آنچه در این تحقیق محل بحث بوده، زنا، لواط و مساحقه است. 2. کشف راه‌های پیشگیری از وقوع این گونه جرایم. 3. دستیابی به شیوه مناسب اصلاح این گونه بزهکاران

گزیده کتاب بررسی جرم‌ شناختی جرایم جنسی

«جرم» در لغت عرب به معنای تعدی و گناه میباشد و در لغت فارسی نیز به معنای گناه ذنب، تعدی ،عصیان ،اثم ،جناح، بزه و معصیت است. از دیدگاه حقوقی ،جرم فعل یا ترک فعل مخل به نظم اجتماعی است که جامعه برای مقابله با آن به تدابیر کیفری متوسل می‌شود.

قانون‌گذار در ماده ۲ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲، در تعریف جرم مقرر می‌دارد هر رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل که در قانون برای آن مجازات تعیین شده است جرم محسوب می‌شود.

در جامعه شناسی از اصطلاح «کج روی» استفاده می‌شود و کج روی، آن دسته از اعمال غیر اجتماعی است که با ضوابط و ارزش‌های اجتماعی مغایرت دارد؛ خواه آن عمل منع شده باشد یا نباشد؛ بنابراین کج روی و جرم به معنای حقوقی به یک معنا نیستند و کج روی مفهومی گسترده تر از جرم دارد.

سال نشر :
1401
صفحات کتاب :
568
کنگره :
‏‫‬‮‭HV۶۵۵۶‏‫‬‮‭/م۳ب۴ ۱۳۹۵
دیویی :
‏‫‮‭۳۶۴/۱۵۳
کتابشناسی ملی :
4349743
شابک :
‫‬‮‭978-600-108-356-3

کتاب های مشابه بررسی جرم شناختی جرایم جنسی