نظر شما چیست؟

معرفی کتاب اعجاز بیانی و تاثیری قرآن کریم (جلد1)

کتاب اعجاز بیانی و تاثیری قرآن کریم (جلد1)، اثر سیدمحمدحسن جواهری؛ به رفع و دفع نقاط ابهام و شبهات مربوط به اعجاز بیانی و تأثیری قرآن‌کریم پرداخته و با توجه به قرار داشتن اعجاز بیانی در کانون اصلی هجمه دشمنان، و نیز با عنایت به گستردگی مخاطبان اعجاز بیانی و بازتاب و آثار سوء شبهات در ذهن آن‌ها، ضرورت کاوشی همه جانبه درباره این وجه اعجاز و نقد و دفع شبهات آن کاملا آشکار است.

با مطالعه این کتاب پربار؛ علم اندک خود را درباره‌ی کتاب آسمانی، «قرآن‌کریم» افزایش داده، باشد که راه روشن رسیدن به سوی حق‌تعالی را درک و انتخاب نماییم.

گزیده کتاب اعجاز بیانی و تاثیری قرآن کریم (جلد1)

۳_۳. ویژگی‌های سبک قرآن از دیدگاه دانشمندان
۳_۳_۱. رافعی
رافعی پس از نقل آرای گذشتگان درباره اعجاز قرآن، با پردازش آن‌ها و نکات افزوده، تلاش می‌کند استنباط خود را از نظم و سبک قرآن_ که آن دو را وجه اصلی اعجاز می داند_  بازگوید. گفتار وی هرچند خالی از آشفتگی نیست، خالی از فایده هم نیست. خلاصه گفتار وی به قرار ذیل است:

 _ استواری و کمال زبانی: ... [مردمان زمان نزول] به استواری و کمال بانی قرآن توجه داشتند و در آن غرق بودند و معارضه با آن را در توان خود نمی‌دیدند.

_ تکرار: در تکرار اصل معنا محفوظ است و شیوه بیان تفاوت دارد. این روش نزد عرب معروف بوده است، ولی آن را تنها در خطاب برای تأکید و تهدید به کار می‌بردند؛ اما وجود این روش در قرآن، عرب‌ها را از معارضه با آن ناتوان ساخت و آن‌ها به خاطر قدرت شگفتی که در آن بود، خود را کنار کشیدند و تنها توهمی از آن در ذهن داشتند؛ زیرا از آوردن یک سوره نیز عاجز مانده بودند، چه رسد به دو یا چند سوره.

_ وجه ساختی: ساخت قرآن اساسا با سبک‌های بلیغان عرب متفاوت بوده است؛ زیرا از پی هم و پیوسته است و هر آیه در نظم و بلاغت با آیه دیگر تناسب و هماهنگی دارد، هرچند که معانی متفاوت و اغراض مختلف باشد؛ گویی یک قطعه است و بلیغان نیز سبکشان از قوت به ضعف به عللی متفاوت است.. .

کتابشناسی ملی :
۵۹۰۰۰۲۳
شابک :
978-600-108-472-0
سال نشر :
1398
صفحات کتاب :
387
کنگره :
BP۸۲/۲
دیویی :
۲۹۷/۱۵۳

کتاب های مشابه اعجاز بیانی و تاثیری قرآن کریم (جلد1)