نظر شما چیست؟

معرفی کتاب اعجاز بیانی و تاثیری قرآن کریم (جلد2)

کتاب اعجاز بیانی و تاثیری قرآن کریم (جلد2)، اثر سیدمحمدحسن جواهری؛ به بررسی پرسش‌های اساسی اعجاز قرآن «چرایی ناتوانی عرب در معارضه با قرآن» پرداخته و در یک فرایند و گزینش منطقی، در برابر این پرسش‌ها، پاسخ‌هایی ارائه می‌کند.

در اعجاز بیانی، رویکرد اصلی بررسی ظواهر ادبی همچون بلاغت ،نظم ،سبک، کاربست واژگان و در اعجاز تأثیری، سخن از گونه‌های مختلف حضور و تجلی خالق متن در متن و چگونگی بروز و ظهور آن است و به طور کلی چیستی و چگونگی اعجاز بیانی و تأثیری و رابطه آن دو با یکدیگر، محورهای عمده پژوهش حاضر را به خود اختصاص داده است.

اصل اعجاز قرآن با تحدی و عدم حضور یا شکست مخاطبان در میدان مبارزه ثابت است، لیکن در چرایی آن اختلاف نظر وجود دارد. برخی به دلایل عقیدتی به نظریه صرفه گرایش نشان دادند؛ برخی نیز که نتوانستند با نظریه‌های ساده در خصوص وجوه اعجاز درونی (مانند نظم، سبک، بلاغت و مانند این‌ها) به ویژه در قرون نخست بعد از نزول قرآن، به آرامش برسند، به نظریه صرفه_ که پیش‌تر بی‌پایگی آن بررسی و اثبات شد_ پناهنده شدند. 

 با مطالعه کتاب اعجاز بیانی و تأثیر قرآن‌کریم ، معلومات خود را درباره‌ی کتاب قرآن‌کریم افزایش داده تا راهی روشن به سوی خدا را کشف و انتخاب نماییم.

گزیده اعجاز بیانی و تاثیری قرآن کریم (جلد2)

۲_۶. فراگوش دادن فرشتگان به قرآن
اسیدبن‌حضیر نقل کرده است که در یکی از شب‌ها در جایی که اسبم را بسته بودم (مربد) قرآن می‌خواندم که ناگهان اسبم رم کرد. دوباره خواندم، دوباره رم کرد و باز خواندم، باز رم کرد، ترسیدم [فرزندم] یحیی را لگدکوب کند. به سراغ اسب رفتم که دیدم بالای سرم مثل ابری بود که در آن اشیائی مانند چراغ قرار داشت؛ به سوی آسمان بالا رفت تا از دیدگانم ناپدید شد.

صبح خدمت پیامبر (ص) آمدم و عرض کردم: ای رسول خدا، دیشب در دل شب و در محل نگهداری اسب، هنگامی که قرآن می‌خواندم، اسبم رم کرد. پیامبر (ص) فرمود: فرزند حضیر قرآن بخوان. من هم قرآن خواندم، که باز اسبم رم کرد. پیامبر (ص) دوباره فرمود: فرزند حضیر قرآن بخوان. خواندم، باز اسبم رم کرد. حضرت باز فرمودند: قرآن بخوان.

اسیدبن‌حضیر می‌گوید: این بار از خواندن سرباز زدم؛ زیرا یحیی نزدیک اسب بود، ترسیدم لگدمالش کند. ناگهان دیدم مانند ابری که در آن چیزهایی مانند چراغ بود، به آسمان بالا رفت تا از دیدگانم ناپدید شد. پیامبر (ص) فرمود: آن [ابر] فرشتگان بودند که به قرائت تو گوش فرا می‌دادند و اگر [باز] قرآن می‌خواندی، چیزهایی که خود را از دیدگان مردم پنهان می‌کنند [نامرئی]، نشانشان می‌دادی. این روایت که با اختلاف‌های جزئی در منابع متعددی از اهل تسنن نقل شده، از مستندات طرفداران اعجاز تأثیری و بر اساس تفسیر آن‌ها نشان دهنده جذبه و تأثیر قرآن بر فرشتگان است.. .

صفحات کتاب :
232
کنگره :
‫‬‭BP۸۲/۲
دیویی :
۲۹۷/۱۵۳
کتابشناسی ملی :
۵۹۰۰۰۲۳
شابک :
978-600-108-474-4
سال نشر :
1398

کتاب های مشابه اعجاز بیانی و تاثیری قرآن کریم (جلد2)