نظر شما چیست؟

معرفی کتاب الگوی مطبوعات و رسانه‌های اسلامی

 کتاب الگوی مطبوعات و رسانه‌های اسلامی، اثر ح‍م‍ی‍د م‍ولان‍ا؛ نظام رسانه‌ای ایران را مورد مطالعه و بررسی قرار داده و تلاش نموده است که پس از یک بررسی تاریخی و اجتماعی چارچوب یک الگوی مطبوعات اسلامی را تبیین و تشریح نماید.

انقلاب اسلامی در دو دهه موفق شده است، الگوهای اصیل، مستقل و اسلامی در نهادهای مختلف حکومت و دولت و به ویژه در قوای سه گانه‌ی مجریه، مقننه و قضاییه به وجود آورد. مقام رهبری و نهاد ولایت فقیه اصیل‌ترین و بهترین نمونه از ابتکارات انقلاب اسلامی می‌باشد.

گزیده کتاب الگوی مطبوعات و رسانه‌های اسلامی

ارتباطات و رسانه‌ها در اسلام

ارتباطات الاهی، انسانی، اجتماعی، میان فرهنگی و ابزاری در طول تاریخ اسلام یک پایه‌ی اساسی و لازم در توسعه و پیشرفت این آیین مقدس و این مکتب دینی و سیاسی بوده است. ما در تاریخ اسلام همیشه یک جریان مداوم و ناگسیخته بین ارتباطات و دین و سیاست می‌بینیم که در سایر تمدن‌ها و ادیان وجود ندارد. از این جهت دین مبین اسلام یک دین ویژه در میان ادیان و یک آیین و مکتب جهانی است.

جهان‌بینی اسلامی را نمی‌توان از فرهنگ، سیاست، اقتصاد، اخلاق و زندگی روزمره‌ی مسلمانان جدا کرد و کوشش در این امر همیشه با شکست و ناکامی مواجه شده است و بحران امروزی ممالک اسلامی دقیقا در پراکندگی و جدایی این عوامل وحدت‌گرا می‌باشد.

به همین دلیل نیز نمی‌توان اسلام را از علم و دانش، تحقیق، صنعت، تکنولوژی، معرفت‌شناسی و آزادی تفکر جدا نمود، زیرا این اقدام غیر اسلامی، غیر طبیعی، مصنوعی و غیر علمی می‌باشد.

به عقیده‌ی من، تضعیف جوامع اسلامی در چند قرن اخیر نتیجه‌ی کج‌روی از این اصول و بی‌اعتنایی به این منشورات بوده است و دلیل احیای خیزش‌ها و تفکر اسلامی در چند دهه‌ی اخیر به صورت یک موج انقلابی دقیقا احیا و بازگشت به این پایه‌های اصلی و محرک می‌باشد. هر گونه صحبت و بحث درباره‌ی رسانه‌ها، اسلام و فرهنگ باید در این چارچوب صورت گیرد و هر گونه تنش در جوامع اسلامی را باید با این برداشت درک نمود.. .

کنگره :
‏‫‬‭BP۲۳۰/۱۴۵‏‫‭/م۸‮الف‬۷ ۱۳۸۲
دیویی :
‏‫‬‭۲۹۷/۴۸۳
کتابشناسی ملی :
‏‫‭م‌۸۲-۱۹۲۴۶‬
شابک :
978-964-8352-00-9
سال نشر :
1402
صفحات کتاب :
168

کتاب های مشابه الگوی مطبوعات و رسانه های اسلامی