کتاب اندیشه تمدن نوین اسلامی

گفتارهایی در تبیین رویکرد فکری سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی

امتیاز
5 / 5.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
رایگان
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب اندیشه تمدن نوین اسلامی

کتاب اندیشه تمدن نوین اسلامی، اثر سیدمحمدمهدی میرباقری؛ گفتارهایی در تبیین رویکرد فکری علامه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی می‌باشد.

این کتاب گامی است در جهت معرفی و بازشناسی اجمالی رویکرد فکری استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی از زبان شاگرد برجسته ایشان آیت الله سید محمدمهدی میرباقری. در این گفتارها از منظرها و زوایای گوناگونی شخصیت آن متفکر فرزانه را واکاویده و کوشیده‌ تصویری روشن از دغدغه‌ها، رسالت‌ها و محصولات فکری ایشان و نسبت آن با انقلاب اسلامی، تمدن اسلامی، حوزه‌های علمیه و روشن فکری دینی ارائه کند.

خلاقیت و ابتکار مرحوم سید منیرالدّین حسینی گسترده و برجسته بود، ولی سختگویی و سخت‌نویسیِ حاصل از تازگی و پیچیدگی نظرات ایشان، موجب شد تا هدف و ماهیت افکار ایشان در بیرون از حلقه شاگردان ایشان تا حدود زیادی ناشناخته بماند.

گزیده کتاب اندیشه تمدن نوین اسلامی

 تلقی سوم، مربوط به کسانی است که از یک‌سو به امر حجیت تکیه می‌کنند و کاملا مراقب‌اند که عینیت را در تفسیر دین، اصل قرار ندهند و چیزی را بر دین تحمیل نکنند؛ از سوی دیگر دغدغه دارند که دین باید در جریان تکامل عینیت حضور جدی پیدا کند؛ یعنی همچنان که در مرحله فهم دین و استناد به آن هرگز نباید تحریف و تأویل چه تأویل ذوقی و چه تأویل حسی و غیره ـ در فهم دین و استناد به آن راه پیدا نکند، در مرحله تحقق عینی هم بایستی مراقبت کنیم که شرایط عینی، بر تحقق اسلام حاکم نشود؛ یعنی ما عینیت را بر محور امر دیگری پیش نبریم و سپس بخواهیم آن را اسلامی کنیم، بلکه واقعا اسلام، رهبری تکامل عینی را برعهده گیرد و سرپرستی توسعه عینی و تکامل اجتماعی بر عهده دین باشد.

مرحوم استاد حسینی اندیشمندی نادر بودند که این دو دغدغه را با هم داشتند؛ هم به سرپرستی عینی جامعه بر مبنای دین معتقد بودند و هم ملتزم به تعبد در مرحله استناد به وحی.

ایشان هرگز هیچ  یک از این دو را در مسیر سی‌ساله علمی و سیاسی خود فدای دیگری نکردند و واقعا بر هر دو به طور جدی پافشاری می‌کردند؛ شاید بتوان گفت تنها کسی بودند که تا آخر این دو را به طور جدی پیگیری می‌کردند و این شاخصه‌های اساسی، در همه مراحل سیر اندیشه ایشان ظهور و بروز جدی داشت. س) به نظر شما خاستگاه این دو شاکله یا شاخصه در تفکر ایشان کجاست یا از کجا شروع شده است؟.. .

شابک :
978-600-94854-8-2
سال نشر :
1394
صفحات کتاب :
۱۶۹
کنگره :
‏‫BP۵۵/۳‭‬ ‭/ح۵۴۸۷‏‫‭م۹ ۱۳۹۴
دیویی :
‏‫‭۲۹۷/۹۹۸
کتابشناسی ملی :
۴۱۴۱۰۰۸

کتاب های مشابه اندیشه تمدن نوین اسلامی