امتیاز
5 / 0.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
رایگان
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب مهارت‌ های ذهن‌ آگاهی کودکان و نوجوانان

کتاب مهارت‌های ذهن‌آگاهی کودکان و نوجوانان، اثر دبرا بردیک؛ به طور کلی ذهن‌آگاه یا مایندفولنس، توجه هدفمند به آنچه در زمان حال رخ می‌دهد، است. ذهن‌آگاهی کودکان و نوجوانان مخصوصا برای تأمین نیازهای دست‌اندرکاران، معلمان، سایر متخصصان سلامت روان و والدینی طراحی شده است که مشتاق هستند مهارت‌های ذهن‌آگاهی را در روابط‌شان با کودکان و نوجوانان به کار گیرند، ارائه می‌دهد که می‌توان دراین کتاب، بیش از صد و پنجاه ابزار، فن، فعالیت و کاربرگ در رابطه با مراجعان و دانش‌آموزان به کار برد و به آن‌ها کمک کرد تا ذهن‌آگاهی را تجربه کنند و آن را در زندگی روزمره‌شان به کار برند و از مزایای ثابت شده‌ی آن، بهره‌مند شوند. مطابق با آخرین تحقیقات انجام گرفته برخی از مزایای پیشنهادی  ذهن‌آگاهی عبارتند از: افزایش تعدیل‌های هیجانی، افزایش مهارت‌های اجتماعی، افزایش توانایی جهت‌دهی به تمرکز، افزایش ظرفیت حافظه کاری ـ برنامه‌ریزی و سازماندهی، افزایش اعتماد به نفس، تن‌آرامی و پذیرش خود، افزایش حس آرامش، افزایش کیفیت خواب، کاهش اضطراب امتحان، کاهش رفتارهای بیش‌فعالی و تکانشی، کاهش هیجانات ـ احساسات منفی، کاهش اضطراب، کاهش افسردگی، پائین بودن خلق و مسائل مدیریت خشم می‌باشد.

گزیده کتاب مهارت‌ های ذهن‌ آگاهی کودکان و نوجوانان

ابزار 15_2، مراقبه: ذهن‌آگاهی احساسات
پیش‌زمینه: تمرین اصلی ذهن‌آگاهی شامل رها کردن افکار و احساساتی می‌شود که طی تمرین ایجاد می‌شوند. این ابزار پیشرفته‌تر برای کودکان بزرگتر و نوجوانان یک گام جلوتر می‌رود تا به مراجعان کمک کند وقتی احساسی شکل می‌گیرد، آن را مشاهده کنند، بررسی نمایند و توجه کنند که چگونه و در کجای بدن خودش را نشان می‌دهد. با پرورش چنین ذهن‌آگاهی نسبت به احساسات، می‌توانیم در خودمان انعطاف‌پذیری ایجاد کنیم تا تجربیات شدید همراه با زندگی روزمره را اداره نماییم. می‌توانیم گرایش‌مان به جذب در احساسات را کاهش دهیم، که این مسئله می‌تواند ما را منحرف کند و به جاهای نامطلوب بکشاند (مانند رفتن به کلاس اشتباه). مهارت آموزی: توضیح دهید که هدف این تمرین افزایش توانایی مراجع برای هماهنگی
و شناسایی یک احساس، مشاهده آن بدون قضاوت کردن، و توجه کردن به این نکته است که در کجای بدن و چطور خودش را نشان می‌دهد. کودکان و نوجوانان در هنگام یادگیری احساسات، اغلب متوجه می‌شوند که شناسایی احساسات بدن در هنگام تجربه احساسات شدید همچون خشم یا ترس، آسان‌تر است. از مراجعان بخواهید مکان راحتی را پیدا کنند و چشم‌هایشان را ببندند. مراقبه‌ی ذهن‌آگاهی احساسات در فعالیت 15_2 را برایشان بخوانید. سپس به آن‌ها کمک کنید روی اتفاقی که برایشان می‌افتد فکر کنند. از این جزوه برای کودکان بزرگ‌تر و نوجوانان استفاده کنید. آن را راهنمایی بدانید که بحث درباره‌ی احساسات و نحوه‌ی شناسایی آن‌ها توسط مراجع و چگونگی احساس آن‌ها را ترغیب می‌کند.

کتابشناسی ملی :
۹۰۷۳۴۸۴
شابک :
978-622-6990-14-1
سال نشر :
1403
صفحات کتاب :
396
کنگره :
‏‫‬‭RC۴۸۹
دیویی :
‏‫‬‭۶۱۶/۸۹۱۴۲

کتاب های مشابه مهارت های ذهن آگاهی کودکان و نوجوانان