کتاب گزیده احادیث مکارم الاخلاق

به انتخاب و شرح حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی)

امتیاز
5 / 0.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
72,000
خرید
230,000
10%
207,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب گزیده احادیث مکارم‌الاخلاق 

هدف از بعثت پیامبر گرامی اسلام مطابق روایت شریفه «تکمیل مکارم اخلاقی» است و جامعه و فرد از نظر مکتب اسلامی تنها از راه اخلاق نیکو به معنای دقیق و جامع آن یعنی پروراندن صفات و خُلقیّات فاضله در دل و جان و انعکاس آن در عمل، به کمال خود نائل می‌شوند. جامعه ای که در آن حسد، کینه‌ورزی، حرص و بخل و دیگر رذایل اخلاقی وجود داشته باشد، حتّی اگر از نظر مظاهر تمدّن ظاهری به منتهای شکوه هم برسد، از نظر اسلامی جامعه‌ای مطلوب نیست.
برای استقرار اخلاق در جامعه، هم تمرین و مجاهدت انسانها لازم است و هم آموزش‌های اخلاقی که انسانها در همه‌ی سطوح بدان نیاز دارند. بزرگ‌ترین آموزگاران اخلاق، انبیای الهی و ائمّه‌ی هدی هستند که خود کریم‌ترین، شریف‌ترین و بااخلاق‌ترین مردم همه‌ی روزگارانند. پرچم تهذیب و تکمیل اخلاق، توسّط پیامبر اکرم برافراشته شده و تعالیم اخلاقی اسلام پس از ائمّه‌ی معصومین از طریق علما و اساتید اخلاق اسلامی نسل به نسل در تربیت و تهذیب مسلمین نقش‌آفرینی کرده است. بی‌شک سهم طلّاب و روحانیون در انتقال و تعلیم مفاهیم عالیه‌ی اخلاقی به اقشار مختلف مردم بی‌بدیل و چشمگیر است.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای که نقش طلّاب و روحانیون را در حفظ و اشاعه‌ی فرهنگ و معارف اسلامی و نیز در پیروزی و تداوم و تثبیت انقلاب اسلامی نقشی مهم و خطیر می‌دانند، همواره آنان را در عین توجّه به علم‌آموزی و معرفت‌اندوزی و بصیرت سیاسی نسبت به شرایط جهان و انقلاب و نظام، مکرّراً به اهتمام در تهذیب اخلاقی نیز توصیه کرده و یکی از وظایف حوزه‌های علمیّه را حفظ و تکمیل و تثبیت و تعمیق روح صفا و معنویّت در طلّاب دانسته‌اند.
ایشان در عمل به این توصیه ی مهم، خود در آغاز هر جلسه از درس خارج فقه به بیان و شرح حدیث یا احادیثی از معصومین پرداخته و دل و جان طلّاب را با مفاهیم و معانی عالیه‌ی نورانی احادیث آشنا می‌کنند. محصول این سنّت حسنه‌ی معظّمٌ لّه _از آغاز درس خارج ایشان که از بهار 1369 آغاز شده و همچنان ادامه دارد_ مجموعه‌ی دل‌نشینی از معارف اخلاق اسلامی است. احادیث مورد استفاده‌ی ایشان از مجموعه‌های حدیثی همچون بحارالانوار، تحف العقول، وسائل الشّیعه، امالی شیخ صدوق، الشّافی و... انتخاب شده‌اند.
کتاب گزیده احادیث مکارم‌الاخلاق از مجموعهِ‌ی «حدیث زندگی» مشتمل بر احادیث برگزیده‌ی کتاب «مکارم الاخلاق» تألیف رضیّ‌الدّین حسن‌بن‌فضل طبرسی عالم شیعه در قرن ششم هجری قمری است؛ که از بیست ودوّم آبان ماه 1384 تا یازدهم اردیبهشت 1386 در ابتدای جلسات درس خارج فقه، توسّط معظّمٌ‌لّه گزینش، بیان و شرح شده است.
«مکارم الاخلاق» یکی از منابع حدیثی شیعه و از معروف‌ترین کتابها در زمینه ی آداب و اخلاق است. مؤلّف در مقدّمه‌ی این کتاب با اشاره به آیه ی 21 سوره‌ی احزاب مبنی بر الگو بودن پیامبر اعظم انگیزه‌ی خود از نگارش کتاب را جمع‌آوری شمّه‌ای از اعمال و حالات پیامبر و آنچه که امّت را به آن امر فرموده، ذکر کرده است. انتشارات انقلاب اسلامی با هدف اشاعه‌ی معارف اخلاقی اسلام از کلام معصومین و با شرح و بیان حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در صدد است مجموعه‌ی این احادیث را در سلسله کتابهایی با عنوان «حدیث زندگی» در معرض استفاده‌ی عموم مردم مؤمن و خصوصاً جوانان پاک‌دل و بصیر جامعه ی اسلامی قرار دهد.

قسمتی از کتاب گزیده احادیث مکارم‌الاخلاق 

«یا عَلیُّ! مَن خافَ النّاسُ لِسانَهُ فَهُوَ مِن اَهلِ النّار»؛ آن کسی که مردم از زبان او بترسند [اهل جهنّم است]. بعضی هستند که زبانشان علیه این و آن بدون دلیل، بدون علّت کار می‌کند؛ بدگویی به این، غیبت از آن، اهانت به این؛ بعضی این  جور هستند. فرمود کسی که مردم از زبان او بترسند، «مِن اَهلِ النّار». طبعاً مراد، آمر به معروف و ناهی از منکر نیست، این واضح است؛ مردم هم یعنی همین مردم عادی، معمولی، آحاد مردم؛ [که اگر] از زبان کسی واهمه داشته باشند، این نشان‌دهنده‌ی یک خُبثی در او است که همه‌ی مردم را آزار و اذیّت می‌رساند. 

صفحات کتاب :
360
کنگره :
38/0423 BP
دیویی :
297/9515
کتابشناسی ملی :
3489078
شابک :
9786225503519
سال نشر :
1403

کتاب های مشابه گزیده احادیث مکارم الاخلاق