نظر شما چیست؟

معرفی کتاب مهندسی بافت: مبانی و رویکردهای نوین

کتاب مهندسی بافت: مبانی و رویکردهای نوین تالیف سرکار  خانم بهناز بخشنده با هدف افزایش اطلاعات توسط انتشارات دانشگاه تهران منتشر شده است.

مهندسی بافت علم جدیدی است که در حیطه سلامت و ترمیم نقایص بافتی بدن و حتی درمان بیماری‌ها گام برداشته است.هم‌اکنون پیوند بافت یا عضو، عمل جراحی جهت پیوند ایمپلنت‌های مصنوعی دائمی یا استفاده از دستگاه مکانیکی و رویکردهای درمانی رایج هستند.

در کتاب مهندسی بافت: مبانی و رویکردهای نوین ابتدا بر مقدمه‌ای بر تاریخچه و مولفه‌های اصلی و ضرورت و کاربردهای مهندسی بافت می‌پردازیم. سپس هریک از سه مولفه اصلی سلول، داربست و عوامل القایی به همراه چالش‌های هر مولفه به تفصیل بررسی می‌شود.

گزیده کتاب مهندسی بافت: مبانی و رویکردهای نوین

مقدمه‌ای بر مهندسی بافت

مهندسی بافت زمینه‌ای با رشد سریع در حوزه پزشکی بازساختی است که برای جایگزینی بافت‌های بیمار یا آسیب‌دیده طراحی شده است. سلول‌ها، بافت‌ها و اندام‌های انسان ممکن است در اثر افزایش سن، بیماری‌های مادرزادی یا اکتسابی و تروما آسیب ببیند. از این‌رو تحقیق و توسعه در علوم فناوری‌های مهندسی زیستی و بازسازی به‌منظور جایگزینی این ساختارهای آسیب‌دیده مورد نیاز است.

امروزه از دست دادن یک عضو یا بافت چالش شایان توجهی در سلامت و رفاه انسان است. هم‌اکنون پیوند بافت/عضو، عمل جراحی جهت پیوند ایمپلنت‌های مصنوعی دائمی و یا استفاده از دستگاه‌های مکانیکی(مانند دیالیز) رویکردهای درمانی رایج‌اند. با این حال، محدودیت‌های رویکردهای موجود، تقاضا برای رویکردهای مهندسی بافت را افزایش داده است.

این زمینه بین‌رشته‌ای به‌طور معمول شامل ترکیب سلول‌ها، داربست‌‌ها و عوامل القای مناسب برای بازسازی و ترمیم بافت آسیب‌دیده است. تصمیمات سرنوشت سلولی، مانند بقا، تکثیر یا تمایز، به شدت به عوامل مختلف بیوشیمیایی و بیوفیزیکی که از طریق محیط خارج سلولی در طول فرآیندهای رشدی، فیزیولوژیکی و پاتولوژیکی ارائه می‌شوند.

صفحات کتاب :
264
کنگره :
R857 1403
دیویی :
610/28
کتابشناسی ملی :
9620502
شابک :
978-964-0375-91-4
سال نشر :
1403

کتاب های مشابه مهندسی بافت: مبانی و رویکردهای نوین