امتیاز
5 / 0.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
رایگان
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب خطبه فدکیه "مبانی معرفتی و زمینه‌های تاریخی"

خطبه فدکیه خطبه‌ای نورانی و عظیم و از برجسته‌ترین اسناد معرفتی اسلام است که در مصادر قدیمی شیعه و سنی نقل شده و گذشته از آن که سند آن قابل اعتماد است، محتوای بلندی دارد و اقیانوسی از معارف الهی را در زمینه توحید، نبوت، امامت، شریعت و ... در برگرفته است.

کتاب خطبه فدکیه، اثر سیدمحمدمهدی میرباقری؛ شامل پنج گفتار است که مبانی و مفروضات معرفتی و زمینه تاریخی خطبه فدکیه را مورد بحث قرار می‌دهند؛ زیرا اگر این مبانی و پیش‌فرض‌ها تحلیل و درک نشود، شناخت عمق کلام حضرت زهرا و تصرفی که انجام داده‌اند مقدور و میسر نخواهد بود.

گزیده کتاب خطبه فدکیه "مبانی معرفتی و زمینه‌های تاریخی"

حضرت زهرا (س) مشکات انوار الهی و مصدر تجلی ائمه اطهار (ع)

پیداست که محور در این موضوع درگیری، وجود مقدس نبی اکرم (ص) هستند، (اللهُ نُورُ السَّماواتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ)، یک طرف ایشان هستند، یک طرف هم اولیاء طاغوت.

جایگاه حضرت زهرا(س) هم در این میان واضح است؛ فرمود: <مَثَلُ نُورِهِ کَمِشکاه>؛ این چراغدانی که انوار توحید و انوار امامت و انوار هدایت الهی در او تجلی کرده، وجود مقدس صدیقه طاهره(س) است. در روایت کافی ملاحظه فرمودید، حضرت فرمودند: <مَثَلُ نُورِهِ کَمِشکاه> مشکات، وجود مقدس فاطمه زهرا (س) است؛ {در ادامه و در بیان} انواری که در این مشکات هست، فرمود: <مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکاه فیها مِصْباحٌ> مصباح اول، امام مجتبی (ع) است، <الْمِصْباحُ فی زجاجه> وجود مقدس سید الشهدا(ع) است، تا< نور علی نُور> که ائمه از ولد حضرت زهرا (س) هستند. پس در این درگیری میان جریان هدایت و ضلال، میان جریان نور و ظلمات، جریان ولایت الله و ولایت اولیاء طاغوت، وجود مقدس فاطمه زهرا (س) محور هستند؛ یعنی مثل نور الهی در مقابل جریان ظلمات هستند. 

سال نشر :
1395
صفحات کتاب :
230
کنگره :
‏‫‭BP۲۷/۲۲‏‫‭/م۹۳ش۴ ۱۳۹۵
دیویی :
‏‫‭۲۹۷/۹۷۳
کتابشناسی ملی :
۴۵۴۳۴۴۸
شابک :
978-600-96251-4-7

کتاب های مشابه خطبه فدکیه