کتاب راهکارهای بهبود مقررات گذاری

و نقش آن در توسعه ی بازار بورس

امتیاز
5 / 0.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
رایگان
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب راهکارهای بهبود مقررات گذاری

کتاب راهکارهای بهبود مقررات گذاری و نقش آن در توسعه‌ی بازار بورس نوشته نشاط حبیبی قبادیان می‌باشد و انتشارات قانون یار آن‌را به چاپ رسانده است. در بیان مسئله این کتاب باید گفت تنظیم بازار به یکی از وظایف اساسی دولت در این چند سال اخیر تبدیل شده است.

از آغاز برنامه سوم و تغییر نگرش دولتمردان به تنظیم بازار ابزارهای کنترل بازار نیز تغییر کرد. به طوری که به جای اتخاذ سیاست‌های دستوری و اعمال آمرانه تغییر در بازار، سیاست‌های بازاری و ابزارهای رایج در اقتصاد استفاده شد. برقراری نظام تعرفه ای، کاهش دخالت در بازار، اتخاذ سیاست های حمایتی همگی حاکی از آن بود که دولت خواسته یا ناخواسته مایل نیست به طور مستقیم در بازار حضور داشته باشد و می خواهد با روش‌های متداول به کنترل بازار بپردازد.

در این کتاب ، منظور از مقررات گذاری، وضع قوانینی است که توسط دولت یا نهادهای تنظیم مقررات (ناظمان اقتصادی) در مورد فعالیت های مربوط به بازارها و به منظور دستیابی به اهداف اقتصادی ـ اجتماعی صورت گرفته و به اجرا در می آیند. یکی از بزرگترین کاستی‌های بازارهای اوراق بهادار کشور که در نگاه اول جلب نظر می کند، عدم وجود قوانین و مقررات جامع بازارهای مالی و به خصوص بازار سرمایه است. مشکلات کنترل حساب سرمایه تراز پرداخت‌ها، نوسان و چند نرخی بودن ارز و بسته بودن بازارهای اوراق بهادار روی سرمایه گذاری خارجی از کاستی های دیگر بازار اوراق بهادار هستند و این امر به دلیل عدم به کارگیری قوانین لازم برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی، ایجاد امنیت برای سرمایه گذاران خارجی و امکان معامله اوراق بهادار سایر کشورها در بورس اوراق بهادار، کاستی دیگر بازار اوراق بهادار کشور است. در عین حال قوانین مالیاتی در رابطه با اوراق بهادار نیز دارای نارسایی هایی هستند. در نتیجه محل اصلی تمرکز این کتاب  بررسی نقش مقررات گذاری و نهاد مقررات گذار در تنظیم بازار بورس و رهایی از مشکلات قانونی گفته شده می‌باشد.

گزیده کتاب راهکارهای بهبود مقررات گذاری

لزوم تنظیم بازار بورس از بدو تاسیس بازارهای بورس مطرح بوده است. اما شیوع و توسعه آن به چند دهه اخیر بازگشته و همراه با ظهور و توسعه مفهوم دولت تنظیمی بوده است. در عین حال تجربیات این مدت نشان داده که دخالت بیش از حد، به مانند عدم دخالت مشکلاتی را ایجاد می‌نماید. لذا امروزه لزوم تنظیم بازار بورس، امری است پذیرفته شده و اختلافات تنها به نحوه تنظیم و محدوده آن باز می‌گردد.

براین اساس چالش اساسی این تحقیق عبارت است از بررسی مفهوم مقررات گذاری و چهار چوب آن به طور خاص، در خصوص بازار بورس، بررسی علل لزوم تنظیم بازار بورس و تاثیر فعالیت‌های تنظیمی بر کارایی آن.در انتهای تحقیق هم مشخص خواهد شد که عواملی همچون شکست بازار توجیه کننده لزوم دخالت دولت و تنظیم بازار بورس می‌باشد و در عین حال وجود مقررات بیش از حد می‌تواند منجر به کاهش کارایی بازار بورس گردد. همچنین استفاده مناسب از چارچوب مقررات گذاری موجب افزایش کارایی بازار می‌شود.

صفحات کتاب :
106
کنگره :
KMH962‭/ح2ر2 1397‬
دیویی :
346/550926
کتابشناسی ملی :
5168414
شابک :
978-622-6055-35-2
سال نشر :
1397

کتاب های مشابه راهکارهای بهبود مقررات گذاری