امتیاز
5 / 0.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
135,000
خرید
270,000
10%
243,000
نظر شما چیست؟

کتاب المراجعات نوشته ی عبدالحسین‌ شرف‌الدین و ترجمه ی محمدجعفر امامی، مناظره ای بین دو عالم شیعه دو سنی می باشد و توسط چاپ و نشر بین الملل منتشر شده است.

معرفی کتاب المراجعات

ترجمه کتاب المراجعات (رهبری امام علی علیه السلام) از زمان ترجمه تا امروز حداقل ۵ بار چاپ شده و نویسنده اشاره کرده است که کتاب المراجعات را به علت نکات بسیار زیادی که استخراج و برشمردن آن به وقت بیشتری نیازمند بوده، چندین بار خوانده است و از همه آن نکات، 6 نکته را مورد اشاره قرار داده که از مهمترین نکات این کتاب ارزشمند به حساب می آید. این شش نکته در نوشته های هر دو طرف نورافشانی و جلوه می کند و احیاناً قابل جدا کردن نیستند. 
بدین لحاظ نگارنده روی سه نقطه از مباحث علامه شیخ سلیم و سه نکته از مباحث علامه شرف الدین انگشت گذارده و البته این بدان معنی نیست که نکات بازگو شده در بحث دیگری از این دو بزرگوار نیست. از مباحث شیخ سلیم ادب و احترام در سوال، نسبت به شخصیت مقابل، ایجاز در بیان بدون اینکه خللی به وضوح سخن وارد کند و انصاف در آن جایی که استدلال تام و کامل است را برگزیده است و از مباحث شرف الدین کرامت در جواب، در عین مبارزه برای پاسخ دادن، دقت در بیان، که انتخاب مطالب، ارتباط و پیوستگی، استحکام آن و رساندن کامل مطلب سخت مورد توجه بوده است و حقیقت در هدف با غنای بحث را انتخاب نموده است.
شخصیت هر کس از مجموعه صفات و فضایل او تشکیل شده و کسی که شرح حال دیگری را می نویسد در پی آن است که با نشان دادن اوصاف و کمالات وی شخصیتش را به خوانندگان بشناساند. بنابراین اگر نوشته های مولف بازگو کننده شخصیت او باشند نوشتن شرح حال و صفات او چیزی بی معنا خواهد بود، جز این که در شرح حال نکات جالبی آمده باشد که از نوشته ها به دست نیاید. المراجعات بازگو کننده حالات و صفات آن نویسنده و عالم بزرگ است. این کتاب ما را از اطلاعات وسیع او در بحث های متعدد علوم اسلامی، فصاحت، بلاغت، روانی قلم، بزرگواری و اخلاق دربحث، نکته سنجی، تسلط در مناظره، نگهداری احترام کامل مخاطب و طرف مناظره، تنظیم مباحث و ده ها صفت دیگر آگاه می نماید.

خلاصه المراجعات

راه و رسم دو نفر که با یکدیگر به مناظره برمی خیزند، معمولاً چنین است: 
اولا؛ هر کدام از طرفین مناظره تلاش می کند بر طرف دیگری غلبه یابد و مجالی برای طرف مقابل نگذارد، خواه به حق باشد یا به باطل و استدلالات نادرست. ولی در این مناظره راه و رسم جدیدی دیده می شود که جز تعبد به پیمودن منهج اسلامی، دلیل دیگری نمی توان داشته باشد. طرفین تلاش می کنند به حقیقت برسند به نفع هر کدام تمام شود و هیچ تلاشی در خدعه و فریب یکدیگر به کار نمی گیرند. حتی برای نشان دادن تفوق بر یکدیگر نیز اقدامی نشده، تنها هدف، رسیدن به حقیقت بوده است. 
دیگر اینکه معمولا طرفین تلاش می کنند که بر طبق یک اسلوب علمی به بحث بنشینند، تا نزدیک ترین راه را برای رسیدن به هدف پیش گیرند ولی این دو بزرگوار، بین دو اسلوب علمی و ادبی آمیخته اند و در نتیجه مباحثه این دو بزرگوار دایره المعارف گسترده ای شده که خواننده می تواند بر اساس آن به حقیقت دو مذهب سنی و شیعه دست یابد. کما این که می تواند از برترین اسلوب ادبی آغاز قرن چهاردهم نیز الهام گیرد. 
بدین جهت است که خواننده این کتاب را باغی وسیع پر از گل و گیاه و درخت باشکوفه ها و میوه های بسیار می یابد که می تواند هم از میوه های علمی هم از شکوفه های ادبی آن بهره مند گردد.
المراجعات کتابی است؛ از نظر فصاحت، بلاغت، تنظیم کلمات و ترتیب جملات کم نظیر. بدان گونه که انسان علاقمند می شود کتاب را تنها برای الفاظش نه محتوایش چندین بار بخواند. محتوای پرمغز، عمیق و همراه با استدلال های قوی و روشن.
بحث های این کتاب به صورت پرسش و پاسخ در طی ۱۱۲ نامه آغاز و پایان گرفته است. معمولا هر سوال با پاسخ پرسش قبلی در ارتباط است و زنجیروار از آغاز تا انجام پیش می رود. آغاز بحث از نقطه روشن و لازمی شروع شده و سپس پرسش ها و پاسخ های بعدی سلسله وار در پیوندی صحیح با هم ادامه یافته است. ابتدا از یکدیگر، ورود در بحث را اجازه می گیرند و از این جا که «آیا وحدت امت اسلامی ایجاب نمی کند که شیعه به مذهب جمهور (اهل سنت) بپیوندد» مناظره را شروع و تعقیب می کنند و سرانجام با روشن شدن صحت و اتقان مذهب شیعه بحث پایان می گیرد و بالاخره در یک کلمه باید گفت: سوالات مهمی که در بحث امامت و خلافت پیش می آید در این کتاب مطرح و پاسخ داده شده است و این روش بسیار جالبی است برای کسی که در راه تحقیق و بررسی گام می نهد و یک انگیزه مهم در ترجمه این کتاب از زبان عربی به فارسی نیز همین بوده است.

برشی از متن کتاب المراجعات

علی وارث پیامبر: در این که رسول خدا صلی الله علیه و آله علم و حکمت را برای علی علیه السلام به ارث گذاشت، تردیدی نیست، این همان چیزی است که انبیا برای اوصیای خود به جای گذاشتند. به همین دلیل پیامبر فرمود: «انا مدینه العلم و علی بابها فمن اراد العلم فلیات الباب»؛ من شهر علمم و علی درب آن، کسی که می خواهد وارد این شهر شود، باید از درب آن وارد گردد و نیز پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «من خانه حکمتم و علی درب آن است» و نیز فرموده است: «علی باب علم من و پس از من، بیان کننده محتوای رسالت من بر امتم خواهد بود، دوستی با او ایمان و دشمنی با وی نفاق است.» 
و نیز آن حضرت طبق حدیث زید بن ابی اوفی به علی علیه السلام فرمود: «تو برادر و وارث من هستی.» پرسید: «چه چیز از تو به ارث می برم؟» 
در پاسخ فرمود: «آن چه پیامبران پیش از من به ارث گذارده اند.» 
و در حدیث بریده تصریح فرموده است: «وارث او، علی بن ابی طالب است.» 
حدیث «دار» در یوم الانذار نیز تو را کفایت می کند: «علی در زمان حیات رسول خدا می فرمود: «به خدا سوگند، من برادر، ولی، پسر عم و وارث علم رسول خدایم. پس چه کسی از من به او سزاوارتر است؟» 
روزی از علی علیه السلام پرسیده شد: چگونه از پسر عمویت ارث بردی اما از عمویت نه؟ 
پاسخ داد: «رسول خدا صلی الله علیه و آله فرزندان و نوادگان عبدالمطلب را جمع کرد -که خود گروهی بودند- هر کدام مشغول خوردن غذایی بودند که برایشان فراهم شده بود خوردند تا سیر شدند. ولی غذا همچنان باقی بود، گویا دست نخورده بود. در این هنگام آن حضرت فرمود: «ای فرزندان عبدالمطلب، من به سوی شما خصوصاً و به سوی مردم عموماً، مبعوث شده ام، کدام یک از شما حاضر است با من بیعت کند و برادر، صاحب و وارث من باشد؟»

خرید کتاب المراجعات

نسخه چاپی کتاب المراجعات را می توانید از طریق سایت و یا نرم افزار فراکتاب خریداری کنید.

کتاب مناظره شیعه و سنی

ترجمه کتاب المراجعات، مناظره دو عالم شیعه و سنی به مشخصات زیر را در خود جای داده است.
شیخ سلیم بشرا متولد ۱۲۴۸ و متوفی ۱۳۳۵ بوده است. دو دوره ریاست مشیخه الازهر را بر عهده داشته است. علامه سید عبدالحسین شرف الدین متولد سال ۱۲۹۰ و متوفای سال ۱۳۷۷ است. جالب این که هر دو در سن ۸۷ بدرود حیات گفتند. مناظره و مراجعات این دو بزرگوار از تاریخ ۶ ذی‌القعده سال ۱۳۲۹ شروع شده و در دوم جمادی الاول سال ۱۳۳۰ کمتر از ۶ ماه پایان یافته است. در این زمان شیخ سلیم در سن ۸۱ سالگی یک عالم پخته جهان دیده و به مرحله بالایی از کمال رسیده و شرف الدین در سنی حدود ۴۰ سالگی قرار داشته که پختگی، پرمطالعه بودن، کرامت و ادب و دیگر سجایای او با این تفاوت سنی، بسیار شگفت انگیز است.

دانلود کتاب المراجعات

المراجعات pdf را به صورت دانلود ترجمه فارسی کتاب المراجعات می توانید از طریق نرم افزار فراکتاب دانلود کنید و پس از دانلود آن را در کتابخوان فراکتاب مطالعه کنید.

دانلود کتاب المراجعات

مشخصات کتاب المراجعات در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: چاپ و نشر بین الملل
نویسنده: عبدالحسین‌ شرف‌الدین
مترجم: محمدجعفر امامی
تعداد صفحه: 573
موضوع: دین پژوهی، اعتقادی
قالب: چاپی و الکترونیک

 

صفحات کتاب :
573
کنگره :
‫‬‮‭BP۲۱۲/۵
دیویی :
‏‫‮‭۲۹۷/۴۱۷
کتابشناسی ملی :
3432043
شابک :
978-964-304-248-6
سال نشر :
1345

کتاب های مشابه المراجعات