نظر شما چیست؟

معرفی کتاب فلسفتنا 

فلسفتنا، کتابی فلسفی تألیف سیدمحمدباقر صدر می‌باشد، این کتاب با انگیزه ارائه دیدگاه اسلام در برابر سایر نظام‌های فکری – فلسفی به‌ویژه مارکسیسم تألیف شده است. فلسفتنا دو محور اساسی دیدگاه اسلامی؛ نظریه شناخت و جهان‌بینی اسلامی را تبیین می‌کند.

در دورانی که جهان‌های مادی غرب و شرق بر افکار جوامع بشری سایه افکنده بود و می‌رفت کورسوی معنویت افکار امت اسلامی رو به تاریکی بگذارد، این ندای روشنی بخش علمای اسلام بود که توانست تاریکی‌های اندیشه‌های مادی را به آتش بکشد و روشنایی ابدی خورشید اسلام را دوباره در دل امت اسلامی فروزان کند. از پیشگامان این میدان، شهید سید محمدباقر صدر بود که با نوآوری‌های بی‌وقفه به رویارویی با ماده‌گرایی پرداخت و تلاش کرد امت اسلامی را در سطوح مختلف فکری از چنگال ماده پرستان برهاند. حاصل این تلاش در بالاترین سطح اندیشه که بنیان‌ها و اساس فکری این تمدن پوشالی را مورد هجمه خود قرار داد، کتاب فلسفتنا بود. اثری که در دو محور اساسی دیدگاه اسلامی را به نمایش گذاشت: نظریه شناخت و جهان‌بینی اسلامی.

شهید صدر در این اثر ابتدا به عرضه دلیل برای درستی منطق عقلی می‌پردازد و بعد اعتبار شناخت بشری را در میزان عقل و برهان می‌سنجد. سپس دیالکتیک را با همه جنبه‌های گسترده‌اش که هگل و مارکس ترسیم نموده‌اند، به بوته نقد و بررسی می‌کشد. در ادامه، جهان‌بینی اسلامی را در پرتو قوانین فلسفی و دانش‌های گوناگون طبیعی و انسانی به بحث می‌نهد و در آخر، یکی از مهم‌ترین مشکلات فلسفی یعنی ادراک را دستمایه گفت‌وگو قرار می‌دهد که جلوه‌گاه نبردی مهم میان ماده‌گرایی و متافیزیک است.

صفحات کتاب :
435
کنگره :
BP۲۳۲/۲‭/ص‌۴ف‌۸ 1382
دیویی :
‭۲۹۷/۴۸۱۴‬
کتابشناسی ملی :
26137- 82 م
شابک :
9789645860288
سال نشر :
1400

کتاب های مشابه فلسفتنا