کتاب تذکره المتقین (چاپی و pdf)

در آداب سیر و سلوک عارف ربانی محمد بهاری‌همدانی

امتیاز
5 / 4.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
45,000
خرید
135,000
10%
121,500

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

کتاب تذکره المتقین، با عنوان فرعی در آداب سیر و سلوک عارف ربانی محمد بهاری‌همدانی، توسط مسعود انصاری بازنویسی شده و انتشارات کتابستان معرفت نیز آن را چاپ کرده است.

معرفی کتاب تذکره المتقین

کتاب شریف تذکره المتقین کتابی است با مضامین اخلاقی به قلم عارف نامی، آیت‌الله بهاری‌همدانی، که در چندین بخش به آداب و رفتار توبه، مراقبه، رفاقت، برخورد و سلوک با همسر و اهالی خانه، تربیت و پرورش فرزندان و آداب حج و زیارت پرداخته است.
کتاب تذکرة المتقین را می توان از بهترین کتاب‌های عرفان عملی در زبان فارسی دانست که درمعرفی عمق و شیوه روش عرفانی مرحوم ملاحسینقلی همدانی و شاگردانش بسیار موثر بوده است. همچنان که این کتاب دارای گوهرهای درخشنده‌ای است که گاه در هیچ کتاب دیگری نیست، زیرا عارفانی همانند ملاحسینقلی همدانی، شیخ محمد بهاری و سید احمد کربلائی از نوابغ عارفان شیعی اند که فقه اصغر و اکبر را با هم دارا می باشند. در فقه اصغر در حدّ مرجعیت‌ اند و در فقه اکبر انسان کامل.
کتاب تذکره المتقین دارای نثری ساده و روان می باشد.

خلاصه کتاب تذکره المتقین

کتاب تذکره المتقین، دارای چهار دفتر است که هر دفتر خود دارای بخش هایی از قرار زیر می باشد: 
دفتر اول، دارای 7 بخش و مجموعه ای از آداب توبه، مراقبه، رفاقت، سلوک با زن و عیال، تربیت اولاد، زیارت و حج را شامل می شود. 
آداب حج این دفتر نیز مشتمل بر وظایف ظاهری و باطنی و شمّه ای از اسرار حج است.
دفتر دوم، شامل 4 بخش و مربوط به صفات علمای حقه، مغرورین و دستورالعمل ها و مراسلات است. در این دفتر ۱۶ نامه از شیخ آمده است که یا اصلاً مخاطب معلوم نیست و یا با عنوانی کلی مانند «یکی از علمای آذربایجان» یا «سفیر بغداد» اشاره شده است.
 دفتر سوم، دارای 3 بخش و متشکل از پیام های آیت الله حاج سی احمد موسوی حائری، آخوند حاج ملاحسینقلی همدانی و حاج آقا محمد بیدآبادی می باشد.
 دفتر چهارم، متضمن 1 بخش و دربردارنده معانی لغات و ترجمه عبارات عربی کتاب است.

خرید کتاب تذکره المتقین

نسخه چاپی کتاب تذکره المتقین را می توانید از طریق سایت و یا نرم افزار فراکتاب خریداری کنید.

برشی از متن کتاب

{و بــه هــر حال هیچ اشــکالی در واجــب بودن توبــه از نظر عقلی و شــرعی نیســت؛ زیرا اگر بدانی که ســعادت حقیقیِ همیشگی در این اســت که آدمی در سرای دیگر خداوند تعالی را ملاقات کند، خواهی دانســت که کســی که از دیدار او در حجاب اســت، شقاوتمند است و در آن سرای عذاب، به آتش جدایی خواهد سوخت و ضخیم ترین حجــاب، همــان حجــاب پیــروی از خواســته های نفســانی و ارتکاب گناهــان اســت؛ زیــرا گنــاه از آن جهــت کــه پیــروی از دشــمن خــدا، شــیطان و هــوای نفــس اســت؛ بلکــه بالاتــر، بندگــی شــیطان و هــوای نفــس اســت، در واقع به منزلە ی اعــراض و روی گردانــی از خدای تعالی می باشــد، بــه مفاد حدیث شــریف و قــول معصوم کــه می فرماید: «هر کس به گوینده ای گوش فرا دهد، او را عبادت و بندگی کرده است.»
و همچنین دانستی که بازگشتن از راه بُعد، برای رسیدن به قُرب الهی واجب اســت و این بازگشــت جز با امور ســه گانه ای که در معنای توبه ذکر شد، کامل نمی گردد و در جای خود ثابت شده که مقدمە ی واجب از نظــر عقلی و شــرعی واجب اســت؛ زیــرا بین وجــوب ذی المقدمه و وجــوب مقدمــە ی واجــب ملازمــت وجــود دارد و این وجوب نیــز وجوب فوری است.}
زیرا همچنان که ا گر کســی ســمّی خورده باشد، اگر طالب صحّت بدنش اســت، لازم اســت بر او فوری دســت و پائی کند و آن سم را به قــی و غیــره خــارج نمایــد از بدن خــود. ا گر مســامحه کــرد او را هلاک خواهــد کــرد، دفعــةً (یک بــاره) و ســمومات معاصی ایضاً چنین اســت که ا گر مســامحه از توبه شــود، بســا می شــود فوراً می میرد و ختم به شــر می گردد. –نعوذ بالله-

دانلود کتاب تذکره المتقین

نسخه الکترونیک کتاب تذکره المتقین را می توانید از طریق نرم افزار فراکتاب دانلود کرده و سپس آن را در کتابخوان فراکتاب مطالعه کنید.

دانلود کتاب تذکره المتقین

مشخصات کتاب تذکره المتقین در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: کتابستان معرفت
نویسنده: محمد بهاری همدانی
بازنویسی: مسعود انصاری
تعداد صفحه: 208
موضوع: اخلاق
قالب: چاپی و الکترونیک

 

صفحات کتاب :
208
کنگره :
‏‫‭BP۲۴۶‏‫‭/ب۹ت۴ ۱۳۹۷
دیویی :
‏‫‭۲۹۷/۶۱
کتابشناسی ملی :
4674124
شابک :
978-600-8460-17-6
سال نشر :
1397

کتاب های مشابه تذکره المتقین