امتیاز
5 / 0.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
رایگان
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب مولفه‌ های جهانی شدن فرهنگ اسلام

کتاب مولفه‌های جهانی شدن فرهنگ اسلام، اثر محمد سلطانیه؛ پژوهش این کتاب توصیفی - تحلیلی است و اطلاعات به‌صورت کتابخانه‌‏ای جمع‌آوری شده است. کتاب‌های مربوط، مقالات و مطالب پایگاه‌های اطلاعاتی از منابع این کتاب‌اند، اما قرآن و روایات مهم‌‏ترین منبع آن شمرده می‌شوند، زیرا کسی می‏‌تواند ظرفیت‏‌های جهانی شدن اسلام را تبیین نماید که خود، آن را شناخته باشد و چه کسی بهتر از پیامبر گرامی اسلام (ص)و ائمۀ اطهار (ع) از این شناخت برخوردارند! قرآن به‌عنوان نماد اسلام و روایات به‌عنوان زبان گویای آن این امر مهم را بر عهده خواهند داشت. روش تفسیری کتاب حاضر «قرآن به قرآن» و «روایی» است.

در تفسیر قرآن به قرآن، بیشتر از آیات قرآن برای توضیح آیات استفاده می‏‌شود و مفسر در تفسیر قرآن از خود قرآن کمک می‏‌گیرد، اما در تفسیر روایی صرفاً از روایات پیامبر (ص) و امامان معصوم (ع) بهره گرفته می‌شود.

گزیده کتاب مولفه‌های جهانی شدن فرهنگ اسلام

پیامبران الهی از سوی خدای واحد و یگانه به‌سوی انسان فرستاده شدند. از این‌رو، باید تعالیم آنان یکسان و بی‌اختلاف باشد. این نکته در مورد معارف اعتقادی که گزارش‌هایی دربارۀ واقعیت است، روشن‏‌تر از بخش‌های دیگر ادیان است. در این بخش تفاوت ادیان تنها در این مورد می‌تواند باشد که بخشی از حقایق به پیامبری داده شده و به پیامبر دیگر داده نشده است.

اما در بخش شریعت چه بسا اختلاف‌ها ناشی از تفاوت زمانی و مکانی باشد. برای مثال چون دین پیامبر اعظم (ص) دین خاتم و جهانی است، احکام و شرایع آن کمی راحت‌‏تر از احکام و شرایع دیگر پیامبران است. با وجود این، تحریف‌هایی که در طول زمان در ادیان الهی رخ داد باعث شد تا برخی معارف و احکام آن‌ها مختلف گردند: ﴿إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذینَ أُوتُوا الْکِتَابَ إِلَّا مِنْ بَعْد مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْیًا بَیْنَهُمْ﴾. این آیه دین همۀ پیامبران را اسلام می‌‏داند و تصریح می‏‌کند که اختلاف پیروان ادیان الهی بر اثر تحریف و گناه بوده است. در این آیه نام دین واحد، اسلام است. در برخی آیات دیگر نیز چنین نام‏‌گذاری دیده می‏‌شود.

سال نشر :
1399
صفحات کتاب :
188
کنگره :
BP229‏
دیویی :
‏‫‭297/48‮‬
کتابشناسی ملی :
7437836
شابک :
978-600-704453-7

کتاب های مشابه مولفه های جهانی شدن فرهنگ اسلام