امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 50,000
خرید چاپی
115,000
15%
ت 97,750
نظر شما چیست؟

کتاب لطیف، مثل پرنیان نوشته احسان نمازی زاده و سید علیرضا تراشیون ، خلاصه ای از کتاب کودک مرحوم محمدتقی فلسفی است و با عنوان دوم مهارت‌های تربیت فرزند از دیدگاه مرحوم فلسفی توسط انتشارات مهرستان منتشر شده است.

معرفی کتاب لطیف مثل پرنیان

کسب موفقیت در هر کاری، پس از تعیین هدف و داشتن اراده و پشتکار قوی، به تعیین مسیر، نحوۀ حرکت در آن مسیر، شناخت مشکلات و موانع مسیر و داشتن برنامه ای مشخص نیازمند است.
هدف از آفرینش انســـان به عنوان گُل سرســـبد عالم خلقت، رسیدن به قله های کمال و ســـعادت و لقاء الله اســـت و رســـیدن به این هدف بلندمرتبه و لذت بخش، نیازمند طی کردن مسیری است که موانع و مشکلات زیادی دارد و ضروری است که با شناخت مسیر و درنظرگرفتن برنامه ای مشخص به سوی آن هدف عالی حرکت کنیم.
یکی از تفاوت های اساسی انسان با سایر موجودات در این مسیر این است که انسان بیشتر از سایر موجودات به مراقبت، توجه و رسیدگی (تربیت) نیاز دارد تا به هدف از خلقت خویش در دنیا و آخرت نائل آید؛ ولی برای سایر موجودات که به طُفیلی انسان خلق شده اند، راه رسیدن به کمال و سعادت حقیقی تعریف نشده است و براساس غریزه و به صورت تکوینی یا با مراقبت های مختصری در ابتدای زندگی، به نهایت رشد و کمال خود در این دنیا می رسند و بی نیاز از تربیت، مسیر زندگی خود را طی می کنند؛ اما انسان برای رسیدن به قله های رشد و کمال انسانی نیازمند تربیت و مربی است.
مرحـــوم حجت الاســـام محمدتقی فلســـفی یکـــی از علمای شـــاخص در این حوزه و خطیبی توانا بود. ایشـــان دوره ای فشـــرده از کلیات تربیت فطری فرزند را در سخنرانی های پرمحتوا و عالمانۀ خویش بیان کرده است که دفتر نشر فرهنگ اسـلامی متن این ســـخنرانی ها را در دو جلد با عنوان کودک از نظر وراثت و تربیت بارها چاپ کرده اســـت. در جلد اول، غالباً مباحث مقدماتی تربیت فرزند، مانند مطالـــب مربوط بـــه انعقاد نطفـــه و عالم رحم و... بیـــان و در جلـــد دوم، مطالب به صـــورت کاربردی تر و مرتبط با دوران کودکی ارائه شـــده اســـت.
متن حاضر که خلاصۀ جلد دوم کتاب یادشده و شامل مباحث کاربردی تربیت فرزند است، در اختیار علاقه مندان این مباحث قرار می گیرد.
نکته ‌ای که در این کتاب تربیتی به آن توجه ویژه شده است، تربیت فطری کودک است. در قسمتی از کتاب این گونه آمده است: «فطریات انسان سرمایه هایی هستند که خداوند حکیم، به منظور تأمین سعادت بشر، در هر کودک نهادینه کرده و او را با همان سرمایه ها آفریده است. اگر فطریات با پرورش صحیح و حمایت های عالمانه از کودکی تقویت شوند، اساس سعادت کودک پی ریزی می شود و تا پایان زندگی، ضامن خوشبختی او خواهد بود.»

تربیت جنسی، از دیگرموضوعاتی است که در این کتاب بیان شده است و زیرعنوان‌هایی به این شرح دارد: انسان و تمایلات جنسی، اسلام و تربیت جنسی کودک، آسیب‌های تحریک جنسی و نقش حیا در تربیت کودک.

خلاصه کتاب لطیف مثل پرنیان

عمر هر انسانی در دنیا به دوره های مختلفی تقسیم می شود: نوزادی، خردسالی، کودکی، نوجوانی، جوانی، میانســـالی و کهنسالی که مهمترین این دوره ها ازنظر تربیت همانا کودکی و خردسالی است؛ زیرا توجه و مراقبت و اهتمام به امر تربیت صحیح در این دوران ســـبب می شـــود نهال نوپای آدمی در دوره های بعد زندگی به درختی تنومند تبدیل شـــود. چنانچه رســـیدگی به کودک در این دوره فراموش شـــود، ضربات و آسیب هایی به خود فرد، اطرافیان و جامعه وارد خواهد آمد که بیشتر آن ها جبران ناپذیر خواهند بود و امکان بازگشت به عقب نیز وجود ندارد. بر این اســـاس، با توجه به این که واسطۀ رساندن تعالیم الهی به سایر انسان ها، انبیاء بوده انـــد و عالمان دین، وارث انبیاء هســـتند، راه صحیح تربیت را باید از مکتب وحی الهی که توسط انبیاء و عالمان دین به ما رسیده است، بیاموزیم.

در فصـــل دوم که محور مطالب این کتاب اســـت، عناویـــن پنج گانۀ زیر بحث می شـــود: .1 پرورش وفای به عهد در کودک؛ .2 پرورش راســـتگویی و صداقت کـــودک؛ .3 پـــرورش عواطـــف و احساســـات کـــودک؛ .4 پـــرورش اعتماد به نفس کودک؛ .5 پرورش شخصیت کودک.
مهرستان می گوید: ســـعی شـــده اســـت ســـاختار و نوع جمله بندی های متن اصلی حفـــظ گردد و کمترین تغییرات در آن ها ایجاد شود؛ اما با توجه به چارچوب تعریف شده در واحد مهرستان، حساسیت زیادی در گزینش و تلخیص مطالب، جانمایی جدید آن ها، انتخـــاب عنـــوان برای مطالب و رعایت ســـیر منطقی مطالب به خرج داده شـــد و چندین مرتبه کتاب از جنبه های یاد شده بازبینی شد.
یـــادآوری این نکته لازم اســـت که برای افزایش غنای کتـــاب، در لا به لای متن اصلی و به صورت متمایز، نکات کاربردی در موضوعات مختلف مرتبط با مطالب مطرح شـــده در کتاب گنجانده شده اســـت، ازجمله کودک و خداباوری، کودک و دروغ گویـــی، کـــودک و اعتماد به نفس و کودک و تربیت جنســـی که در راســـتای افزایش دانش کاربردی تربیت کودک، به خوانندۀ محترم کمک شـــایانی خواهد کرد.

فهرست کتاب

کتاب لطیف مثل پرنیان شامل یک مقدمه و سه فصل با عنوان های زیر است:
فصل اول: تربیت دینی؛
فصل دوم: تربیت فطری (که بیشتر مطالب مربوط به این فصل است و مبنای اصلی در تربیت محسوب می شود؛)
فصل سوم: تربیت جنسی.

خرید کتاب لطیف مثل پرنیان

نسخه چاپی کتاب لطیف مثل پرنیان را می توانید از طریق سایت و یا نرم افزار فراکتاب خریداری کنید.

برشی از متن کتاب

سیرۀ پیامبر(ص) در تکریم مردم
احتـــرام به مـــردم در تمام مواقـــع از برنامه های قطعی زندگی رســـول ا کرم (ص) بود و بـــدون مبالغـــه می توان گفت ایـــن خُوی پســـندیده از عوامل بزرگ پیشـــرفت و موفقیت آن حضرت محســـوب می شود. پیغمبر اسلام (ص) به تمام دقائق روانی مردم در احترام به آن ها توجه داشت و از کوچکترین وظیفه شانه خالی نمی کرد.
«هرکس بر پیغمبر وارد می شـــد، پیغمبر به او احترام می گذاشـــت. چه بســـا عبای خود را به جای فرش زیر پای او می گســـترانید و بالشـــی که تکیه گاه خودش بود به او مـــی داد!»
«وقتـــی یکی از اصحاب به دیدن آن حضـــرت می آمد، به احترام او آن قدر می نشســـت تا خود آن مَرد از مجلس خارج شود و چون کسی به ملاقات پیغمبر می آمد و می خواســـت مصافحه کند، به او دســـت می داد و دست خود را نمی کشید تا وقتی آن مرد دست خود را بکشد.»...
کی از سرمایه های فطری و ذخایر طبیعی که در باطن هر انسان به قضای حکیمانۀ الهی مســـتقر شده اســـت، غریزۀ حب ذات است. هر انسانی بیش از هر چیز و هر کس به خود علاقه دارد و بالفطره عاشق و شیفتۀ خویشتن است. هیچ چیز در نظر آدمی به قدر خودش عزیز و محبوب نیست.
حبّ ذات بهترین و اساســـی ترین پایۀ ثابت تربیت کودک است. مربی لایق کســـی اســـت که غریزۀ حـــب ذات را در کـــودک به خوبی رهبری کنـــد و ازطریق شایســـته و صحیح این خواهش نفســـانی را ارضا نماید و در پرتو آن، ســـجایای اخلاقـــی و ملـــکات پســـندیده را در وی ایجـــاد و او را از خطراتـــی کـــه ممکـــن اســـت از این راه دامن گیرش شـــود، برکنار نگاه دارد. غریزۀ حب ذات در مزاج کـــودک نیـــروی مهمی اســـت که ا گـــر عاقلانه و بـــا برنامۀ صحیح رهبـــری و از آن اســـتفاده شـــود، منشأ خوشبختی و سعادت اســـت و ا گر درست رهبری نشود، بدبختی های بزرگی به بار می آورد.

دانلود کتاب لطیف مثل پرنیان

نسخه الکترونیک کتاب لطیف مثل پرنیان را می توانید از طریق نرم افزار فراکتاب دانلود کرده و سپس آن را در کتابخوان فراکتاب مطالعه کنید.

دانلود کتاب لطیف مثل پرنیان

مشخصات کتاب لطیف مثل پرنیان در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: مهرستان
نویسنده: احسان نمازی زاده و سید علیرضا تراشیون
تعداد صفحه: 223
موضوع: تربیت فرزند، روان شناسی
قالب: چاپی و الکترونیک

 

صفحات کتاب :
223
کنگره :
‫BP55/3‭‬ ‭/ف8‫‭ن8 1396
دیویی :
297/998
کتابشناسی ملی :
5016481
شابک :
978-600-8441-10-6
سال نشر :
1396

کتاب های مشابه لطیف مثل پرنیان