نظر شما چیست؟

کتاب شجره طوبی نوشته‌ی علیرضا رمضانیان می باشد و توسط انتشارات به نشر نیز منتشر شده است. این کتاب پاسخگوی پرسش هایی است که در مباحث مهدویت مطرح شده است.

معرفی کتاب شجره طوبی

در فرهنگ شیعیان جهان ظهــور و قیــام جهانی امــام زمان (عج) رخداد مهمی بوده و هست، به گونه ای که میلیون ها شیعه همچنان منتظر این واقعه عظیم می باشند. این واقعه هم چنین از زمان حضرت آدم تا کنون مورد بشــارت همە ی پیامبــران و اولیــاء الهــی بوده و مهمترین بحث در کانون نگاه علاقه منــدان به مباحث مهدو یــت قرار دارد؛ در این بین دشــمنان مسلمانان و بشریت بیم به وقوع پیوستن آن و از دست دادن موقعیت خود را داشته . پیاپی آن را دنبال می‌کنند تا با آن مقابله کنند، مبادا روزی غافلگیر نشوند، زهی خیال باطل! وعده حق حتمی است...
نویسنده حدود چهار ســال از عمر خویش را به پژوهش و تحقیق در این موضوع صرف کرده و نتیجە ی آن کتابی است که در پیش رو دارید. با وجود این که در گذشته افراد زیادی با تلاش فراوان موضوع را یکی از پژوهش های خود قرار داده اند، ولی همچنان جای کار و  پژوهش فراوان در آن وجود دارد. 

خلاصه کتاب شجره طوبی

نویسنده کتاب شجره طوبی در 12 فصل به بررسی ظهور منجی و پاسخ به سوالات مطرحه پرداخته است. شرح این فصول در زیر آمده است:
در فصــل اول با عنوان معرفت امام، به مباحث زیر می پردازد: ضرورت و فضیلت شناخت امام زمان، برخی از انواع معرفت ها به امام، معرفت به حَسب و نسب امام، معرفت یاران آن حضرت، معرفت به فضایل امام و جایگاه او در جهان هستی، معرفت به حق امام و ...
فصــل دوم، ســوم و چهــارم کتــاب به شرایط و علائم قطعی ظهــور و چند مورد از علائم غیر حتمی با عناوینی چون شرایط ظهور حضرت مهدی، شرایط ظهور حضرت مهدی و چند مورد علائم غیرحتمی ظهور می‌پردازد.
فصل پنجم و ششــم نیز با عناوین  زمان ظهور و ســپاهیان حضرت مهدی (عج) به بررسی این موضوع پرداخته است و به معرفی نهضتی پرداخته که از کنار کعبه با ندای انا المهدی شروع شده و یاران و پیروانش را از سراســر جهان فرا می خواند و ایشان نیز به وی می‌پیوندند. 
فصل هفتم و هشــتم با عنوان های بیعت با امام زمان (عج) و امدادهای غیبی در قیام حضرت مهدی (عج) به معرفی یاران و پیروان حصرت و امدادهای خداوند به امام عصر برای ریشــه‌کنی ســتمگران در جهان می‌پردازد. 
در فصل نهم با عناوین دولت و حکومت حضرت مهدی (عج) به معرفی حکومت حضرت می پردازد . به این اشاره می کند که حضرت برای اداره جهانی از ظلم و ستم آزاد کرده، حال برای تحقق حاکمیت اسلام به دولتی قوی از یاران زمان خو یش و همچنین بزرگانی چون حضرت عیسی، سلمان فارســی، مالک‌اشتر نیاز دارد . آنان را فرا می خواند و دولت خویش را تشکیل می‌دهد. 

عنوان فصل دهم کتاب شجره طوبی، فرجام زندگی امام زمان (عج) شهادت یا رحلت؟می باشد که به فرجام زندگی امام زمــان، شــهادت یــا رحلت آن حضرت اشاره کرده است. 
عنوان فصــل یازدهم؛ وضعیت جهان پس از عصر ظهور به بررسی جهان پس از حضرت مهدی پرداخته و پنج وضعیت برای جهان آن زمان ترســیم شده و توضیح وضعیــت صحیــح می پردازد و بدان اشــاره می کند. 
در فصــل دوازدهــم با عنوان رجعــت معصومیــن (ع) رویارویی انبیاء و ائمه اطهار با دشمنان سرسخت خود را مورد بررسی قرار داده است.

برشی از متن کتاب

الف: معنای بیعت در فرهنگ سیاسی اسلام

بیعت به عملی گفته می شــود که فرد یا گروهی از مردم به ســبب آن فرمان برداری خود را از فرمان شخص دیگر نشان می دهند.
بیعت دارای سه پایه است که عبارتند از:
1- بیعت گیرنده (بیعت شونده): کسی که با او بیعت می شود.
2- بیعت‌کنندگان: به عموم مردم یا شــهروندان یک جامعه گویند که حاکمیت بیعت شونده را می پذیرند.
3- محتوای بیعت: روشی از حکومت داری که دو طرف بر آن توافق می‌کنند.
بیعــت، قــراردادی دو طرفــه اســت کــه هــر یــک از دو طــرف نســبت بــه دیگــری تعهــدی را می پذیــرد؛ یعنی یک نــوع قرار داد میان بیعت‌کننده و بیعت پذیر اســت و محتــوای آن ایــن اســت که مردم به عنوان بیعت‌کنندگان، پیــروی و حمایت و دفاع از بیعت شــونده را می پذیرند و بیعت شــونده نیز می پذیرد که جامعه را بر خواســت و مصلحت و منافع بیعت‌کنندگان اداره کند.
لازم به ذکر اســت دربارە ی مقامات الهی مانند نبوت یا امامت که گزینش و نصب آن از ســوی خداونــد صــورت می گیرد، نیازی به بیعت نیســت؛ یعنــی فرمان برداری از آن ها واجب اســت؛ چه برای کســانی ‌که بیعت کرده باشــند و چه برای کســانی ‌که بیعت نکنند. همان طورکه خداوند می فرماید:
«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ؛ ای کسانی که ایمان آورده اید، از خدا اطاعت کنید و از رسول و اولوالامر خو یش فرمان برید.»
بنابرایــن، بیعــت بــا ایــن بزرگــواران نوعی یــادآوری و پافشــاری بر وفاداری اســت. بیعــت، همچنیــن ابــراز آمادگــی قلبــی برای انجــام دســتورات امام معصوم اســت و ســبب می شــود مردم احســاس وظیفه کنند و تمــام امکانات خــود را در اختیار امام زمان (ع) خود قرار دهند تا در راه اســام اســتفاده شود؛ از این رو، بیعت زمینه را فراهم می‌کنــد تــا امــام معصــوم بتواند بــه خوبی اعمــال ولایت کنــد؛ بنابرایــن، بیعت یک وظیفە دینی- سیاسی برای فراهم کردن زمینه و پدید آوردن سرپرستی امام معصوم است.
بیعت در فرهنگ شــیعی یعنی تســلیم شــدن و قبــول کردن امــر ولایت، وصایت و خلافــت امــام معصــوم کــه از جانب خداونــد متعال توســط پیامبراکــرم (ص) ثابت شده است. در زمان غیبت، مقبولیت و پذیرش مردمی حکومت اسلامی با بیعت پدیدار می شود.

دانلود کتاب شجره طوبی

نسخه الکترونیک کتاب شجره طوبی را می توانید از طریق اپلیکیشن فراکتاب خریداری نمایید و پس از دانلود در کتابخوان فراکتاب مطالعه نمایید.

دانلود کتاب شجره طوبی

مشخصات کتاب شجره طوبی در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: به نشر
نویسنده: علیرضا رمضانیان
تعداد صفحه: 232
موضوع: مهدویت
قالب: الکترونیک

 

صفحات کتاب :
232
کنگره :
‏‫‬‭‬‮‭BP۲۲۴
دیویی :
‏‫‬‭‬‮‭۲۹۷/۴۶۲‬‬
کتابشناسی ملی :
۵۹۰۴۳۴۴
شابک :
9789640211137
سال نشر :
1400

کتاب های مشابه شجره طوبی