امتیاز
5 / 0.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
رایگان
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب حقوق بیمار در فرض برائت گرفتن پزشک از مسئولیت 

کتاب حقوق بیمار در فرض برائت گرفتن پزشک از مسئولیت اثر مریم اشرف زاده فرسنگی می باشد و انتشارات قانون یار آن را منتشر کرده است.

نویسنده در این کتاب یکی از مباحث محوری مورد مطالعه در حقوق پزشکی را که درمان همراه با رضایت بیمار است، مورد بررسی قرار می‌دهد.حفظ سلامت و آزادی اشخاص، یکی از مهم ترین هدف های قانون گذاری است و سلامتی و تندرستی افراد با نظم عمومی در ارتباط است.

ایجاد مسئولیّت برای کسی که به جسم یا حقوق مربوط به شخص لطمه می زند، وسیله ای برای جلوگیری از بی مبالاتی ها و هشداری برای رعایت احتیاط است. از بین بردن این وسیله، بخشی از تضمین اجتماعی حقوق مربوط به شخصیّت را از بین می برد و از این نظر، خلاف نظم عمومی است.

حقوق و پزشکی از گذشته ای دور با یکدیگر در ارتباط بوده اند؛ به گونه ای که همواره نظارت بر اعمال پزشکان دغدغه ی قانون گذاران بوده است و تلاش شده تا فعالیّت این دسته از متخصّصان، ضابطه مند و به سامان گردد.

بخشی از کتاب حقوق بیمار در فرض برائت گرفتن پزشک از مسئولیت 

مسأله در حقیقت دو چهره دارد: فرض اول این است که همکاران و مباشران پزشک طرف قرارداد سبب ورود زیان شوند. در اینجا این پرسش مطرح می شود که آیا اشخاص اخیر که شخصاً به سود خود برائت نامه تحصیل نکرده اند می توانند از شرط برائت مندرج در قرارداد پزشکی بهره مند شوند؟ این مسأله را به گونه ای دیگر هم می توان مطرح کرد که یک مؤسسه ی درمانی با بیمار قراردادی منعقد می کند و به سود خود شرط برائتی تحصیل می کند و سپس اجرای قرارداد را به یکی از پزشکان واگذار می کند؛ اگر بیمار به جای مسئولان مؤسسه، پزشک معالج را طرف دعوا قرار دهد، آیا شخص اخیر می تواند به برائت نامه استناد کند؟ راه حل هایی که ارائه خواهد شد در این فرض نیز قابل اعمال است.

فرض دوم آن است که وراث بیمار طرف قرارداد بخواهند بابت خسارات وارده علیه پزشک یا مؤسسه درمانی اقامه دعوا کنند. در این فرض که آیا پزشک می تواند در برابر وراث که طرف قرارداد نبوده اند به چنین برائت نامه ای استناد کند؟ 

صفحات کتاب :
120
کنگره :
‏‫‭K۳۶۰۱‏‫‭/‮الف‬۵ح۷ ۱۳۹۷‬
دیویی :
‏‫‭۳۴۴/۰۴۱
کتابشناسی ملی :
5135929
شابک :
978-622-6055-09-3
سال نشر :
1397

کتاب های مشابه حقوق بیمار در فرض برائت گرفتن پزشک از مسئولیت