امتیاز
5 / 0.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
رایگان
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب مفهوم صلح و امنیت بین الملل

کتاب مفهوم صلح و امنیت بین‌الملل نوشته دکتر حمید علیخانی یکی از کتاب‌های تخصصی حقوقی نشر قانون یار است. نشر قانون یار به صورت تخصصی در زمینه انتشار کتاب‌های آموزشی و کمک آموزشی رشته‌های حقوق و علوم سیاسی فعالیت می‌کند.

کتاب مفهوم صلح و امنیت بین‌الملل به بررسی تحول مفهوم صلح و امنیت در قرن 21 پرداخته شده است. اینکه ماهیت صلح چیست؟ وچگونه حاصل می شود؟ چگونه نقض ویا بر قرار می‌شود؟ آنچه تا امروز ضامن بقای آدمی در طول تاریخ بوده است رشد آگاهی بوده، رشدی که در خط افقی و روبه جلوی تاریخ است البته در نظامی آزاد، به اصل وحدت و اصالت جامعه رسیده‌اند. که این امر موجب ایجاد عدالت اجتماعی و فردی شده است. با ترسیم هرمی که اضلاع را به ترتیب نوک هرم آزادی، عدالت و اجتماع است در ارتباطات و کسب اگاهی به صلح جاوید می‌رسیم. اما امروزه بنابر اراده‌ی تابعان حقوق بین‌المللی یک بروکراسی در حال رشد تعریف شده است که نقض و تهدید صلح در چهارچوب آن تعریف می‌شود.

در پایان راهکار عملی و کارا برای ایجاد صلح ارئه می‌گردد. برای ایجاد صلح جاوید می‌بایست آزادی ارتباطات را تا حد جنون آسایی افزایش داد و آنرا جزی از حقوق اولیه بشر و از قواعد امره حقوق بین‌الملل دانست. آنچه سنتز صلح را تسریع می‌کند همین برخورد ملت‌ها و ایجاد آگاهی است.  

کتاب مفهوم صلح و امنیت بین‌الملل از این مجموعه می‌تواند برای پژوهشگران، دانشجویان، داوطلبان آزمون‌های حقوقی و علاقه‌مندان به مباحث رشته حقوق مفید باشد.

گزیده کتاب مفهوم صلح و امنیت بین الملل

مفهوم صلح و امنیت بین المللی 

آرمان غایی بشر، دستیابی به صلح و امنیتی پایدار است که در نتیجه آن، خشونت از زندگی انسان رخت بر بسته و منزلت آدمی و مفهوم انسان، جایگاه خود را بازیابد در این بخش تلاش خواهیم کرد تا ضمن بررسی اجمالی تاریخچه و مفهوم صلح و امنیت بین المللی، نگاهی نیز به ریشه های تحقق آن از زبان صاحب نظران داشته باشیم.

تاریخچه صلح و امنیت بین‌المللی

از دیرباز، تصور رهایی از نزاع و جنگ مساوی با صلح بوده است، با این حال جنگ به عنوان یکی از ابزارهای سیاست خارجی کشورها بخشی از موجودیت انسان را تشکیل داده و به طور هم زمان بیشتر به دنبال راه‌هایی بوده تا نوع انسان را از این بلا برهاند. " جنگ را می‌توان عدم وجود آگاهی تعریف کرد "؛ آگاهی نه به معنی دانش به محفوظات بلکه شناخت کنه اصلی و شالوده هستی است و احاطه بر فضای اضداد است. در دوران کمون اولیه و زندگی اشتراکی , بشر مانند سایر حیوانات مرز قلمرو خود را با ترشحات بدنی مشخص می‌کرد همین تعریف اولیه از مرز و قلمرو شمنیزمی را به دنبال داشت که توسط نر بزرگ انجام و نگهبانی می‌شدکه زیربنای جنگ‌هایی آتی را نهاد و در دوران بعد با اضافه تولید و یکجا نشینی بشر، و روی آوردن به کشاورزی و نیاز روز افزون به نیروی کار ؛ برده‌داری رونق گرفت و جامعه طبقاتی شکل گرفته است و ساختار اجتماعی دوره‌ی شمنیزم را از شکل ساده‌ی طولی به هرمی مبدل ساخت. در این ساختار جدید جنگ جزو لاینفک حیات بشری تا عصر امروز که عصر جولان سرمایه‌داری لاگام گسیخته ؛ شده است. ادیان اولین بانیان صلح در جامعه بشری هستند. و ابراهیم (ع) که مهم ترین شخصیت جهان باستان است تا جایی که می‌توان تاریخ را به قبل و بعد از ایشان تقسیم نمود. وی با حذف نظام فکری چند خدای و تجلی همه اسما در یک اسم (الله ) باعث ایجاد جوامع با ایده و خدای واحد شد که موجب نابودی نظام طبقاتی وقت که در لوای معابد خدا -شهر و سیستم کاهنیت پیرامون آن شد. تا جایی که در دوره‌های بعد با قوام ادیان تک خدایی جنگ نه به طور کلی بلکه تحت شرایطی ممنوع و مکروه بشر اعلام شد. 

صفحات کتاب :
148
کنگره :
‏‫‭JZ5538‏‫‭‏‫‭/ع8م7 1397
دیویی :
‏‫‭306/2
کتابشناسی ملی :
5411957
شابک :
978-622-6055-83-3
سال نشر :
1397

کتاب های مشابه مفهوم صلح و امنیت بین الملل